Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varhaiskasvatushenkilöstön ajatuksia inkluusiosta varhaiskasvatuksen arjessa

Harila, Sini (2022-06-02)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202206032551.pdf (915.8Kt)
nbnfioulu-202206032551_pdfa_report.xml (269.1Kt)
nbnfioulu-202206032551_mods.xml (12.40Kt)
nbnfioulu-202206032551_solr.xml (27.56Kt)
Lataukset: 


Harila, Sini
S. Harila; P. Harju-Laakso
02.06.2022
© 2022 Sini Harila. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206032551
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksessa on tapahtunut suuria muutoksia viimeisen kymmenen vuoden aikana, kun varhaiskasvatus siirtyi Sosiaali- ja Terveysministeriöstä Opetus- ja Kulttuuriministeriön alaisuuteen ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet julkaistiin. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan suomalainen varhaiskasvatus toteutetaan inkluusion periaatteiden mukaisesti.

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia varhaiskasvatushenkilöstön ajatuksia inkluusiosta varhaiskasvatuksen arjessa. Aiemmin on tutkittu lakimuutoksen jälkeisen inkluusion painottamisen tuomia muutoksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta. Tähän tutkimukseen osallistujia ei ole rajattu ainoastaan yhteen ammattiryhmään, vaan tutkimuksessa tarkastellaan varhaiskasvatushenkilöstön ajatuksia rajaamatta ammattiryhmiä.

Tutkimuskysymyksenä tutkimuksessa on: millaisia ajatuksia varhaiskasvatushenkilöstöllä on inkluusion painottamisesta varhaiskasvatuksessa? Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineiston analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineiston keräämiseen on hyödynnetty sosiaalista mediaa, missä tutkimuslomaketta jaettiin tutkimuksen kohderyhmälle eli varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Aineisto koostuu 35 vastauksesta.

Tutkimustulokset koostuvat varhaiskasvatushenkilöstön eniten esiin nostamista asioista. Eniten vastauksissa kerrottiin henkilöstön jaksamiseen liittyvistä asioista. Useat vastaajista kokevat työssään riittämättömyyden tunnetta ja kiirettä. Inkluusiota myös verrattiin paljon integroiduissa ryhmissä järjestettävään varhaiskasvatukseen. Inkluusiota käsiteltiin vastauksissa pintapuolisesti, vaikka aineistosta välittyikin toive kyetä toteuttamaan inklusiivista varhaiskasvatusta nykyistä paremmin.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38416]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen