Varhaiskasvatuksen laatu varhaiskasvatuksen opettajien käsityksissä
Hannila, Jenna; Hintsala, Katariina (2022-09-19)
Hannila, Jenna
Hintsala, Katariina
J. Hannila; K. Hintsala
19.09.2022
© 2022 Jenna Hannila, Katariina Hintsala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202209193416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202209193416
Tiivistelmä
Tutkielmamme ”Varhaiskasvatuksen laatu varhaiskasvatuksen opettajien käsityksissä” perehtyy varhaiskasvatuksen laatuun ja siihen vaikuttaviin tekijöihin varhaiskasvatuksen opettajien käsitysten mukaisesti. Tutkielmamme on laadullinen fenomenografinen tutkimus. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1) Mitä laadukas varhaiskasvatus pitää sisällään varhaiskasvatuksen opettajien käsityksissä? 2) Millaiset tekijät edistävät tai estävät laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutumista? 3) Kuinka varhaiskasvatuksen laatua voidaan kehittää? Tutkielmassa keskeisen kiinnostuksen kohde kytkeytyy varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiin ja tämä pyritään huomioimaan aineistoa käsiteltäessä. Tutkimuksen teoreettiset näkökulmat ovat varhaiskasvatuksen, sen laadun ja pedagogiikan ja varhaiskasvatussuunnitelman näkökulmat.
Toteutimme tutkielmamme kyselytutkimuksena. Laadimme tutkimuksen aiheen ja tutkimuskysymysten kannalta merkityksellisen ja tarkan Google Forms -kyselyn, jonka julkaisimme kahdessa varhaiskasvatuksen opettajille suunnatussa, suljetussa Facebook-ryhmässä. Tutkimusaineisto on koottu syksyllä 2019. Kysely tehtiin koko Suomen laajuisena, ja saimme vastauksia kattavasti ympäri Suomen.
Tutkielmamme kannalta oleellisinta on laadun käsite ja sen avaaminen ja perusteleminen sekä aineiston monipuolinen hyödyntäminen tutkimuskysymyksiin vastattaessa. Keräämässämme aineistossa tulee selkeästi esiin tekijöitä, jotka estävät ja toisaalta edistävät varhaiskasvatuksen laatua. Esimerkiksi opettajien puutteellisten suunnitteluaikojen sekä liian isojen ryhmäkokojen nähtiin estävän laatua. Myös henkilöstön riittävyys sekä osaaminen nähtiin merkittävinä tekijöinä laadukkuuden näkökulmasta. Laadukas varhaiskasvatus on koko työyhteisön ja tiimien yhteistyön tulos. Päiväkodin johtajan onkin tärkeä avata henkilöstölle, että mitä laatu tarkoittaa varhaiskasvatuksessa ja kuinka sen tulisi ilmetä omassa organisaatiossa.
Toteutimme tutkielmamme kyselytutkimuksena. Laadimme tutkimuksen aiheen ja tutkimuskysymysten kannalta merkityksellisen ja tarkan Google Forms -kyselyn, jonka julkaisimme kahdessa varhaiskasvatuksen opettajille suunnatussa, suljetussa Facebook-ryhmässä. Tutkimusaineisto on koottu syksyllä 2019. Kysely tehtiin koko Suomen laajuisena, ja saimme vastauksia kattavasti ympäri Suomen.
Tutkielmamme kannalta oleellisinta on laadun käsite ja sen avaaminen ja perusteleminen sekä aineiston monipuolinen hyödyntäminen tutkimuskysymyksiin vastattaessa. Keräämässämme aineistossa tulee selkeästi esiin tekijöitä, jotka estävät ja toisaalta edistävät varhaiskasvatuksen laatua. Esimerkiksi opettajien puutteellisten suunnitteluaikojen sekä liian isojen ryhmäkokojen nähtiin estävän laatua. Myös henkilöstön riittävyys sekä osaaminen nähtiin merkittävinä tekijöinä laadukkuuden näkökulmasta. Laadukas varhaiskasvatus on koko työyhteisön ja tiimien yhteistyön tulos. Päiväkodin johtajan onkin tärkeä avata henkilöstölle, että mitä laatu tarkoittaa varhaiskasvatuksessa ja kuinka sen tulisi ilmetä omassa organisaatiossa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37125]