CAVE rakennukseen perehdyttämisessä : demo: opetustilat
Sahrman, Aki (2022-06-15)
Sahrman, Aki
A. Sahrman
15.06.2022
© 2022 Aki Sahrman. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206152910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206152910
Tiivistelmä
Rakennusalan digitalisoituminen on käynnissä oleva trendi ja sen tuomat teknologiset ratkaisut mahdollistavat uudenlaisia menetelmiä ja palveluita. Tässä diplomityössä tutkitaan, voisiko arkkitehdin työ rakennuksen parissa jatkua vielä suunnittelun ja käyttöönoton jälkeenkin. Työn tavoitteena on tarkastella CAVE-virtuaaliympäristön hyödyntämisen mahdollisuuksia tiloihin liittyvässä perehdytyksessä ja rakennuksen käyttöönotossa.
Tutkimusmenetelminä ovat olleet kirjallisuuskatsaus ja haastattelut sekä suunnittelun avulla tutkiminen. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä kohtaavat rakennusalan digitalisoituminen, käyttäjälähtöinen suunnittelu sekä palvelumuotoilu. Lisäksi suunniteltiin ja toteutettiin demonstraatio käyttäjien perehdyttämisestä koulun muuntojoustaviin tiloihin virtuaalimallien tarkasteluun kehitetyssä CAVE-virtuaaliympäristössä. Työn rakenne noudattaa palvelumuotoilussa käytettyä tuplatimanttimallia.
Diplomityössä tarkastelun viitekehyksenä ovat olleet koulu-, sairaala- ja tehdasrakentamisen osa-alueet. Haastatteluiden ja järjestetyn demonstraation pohjalta vaikuttaa, että virtuaaliympäristöpohjaisesta tiloihin liittyvästä perehdyttämisestä voisi olla hyötyä niin rakenteilla olevissa kuin jo toteutuneissakin rakennuksissa.
Tutkimusmenetelminä ovat olleet kirjallisuuskatsaus ja haastattelut sekä suunnittelun avulla tutkiminen. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä kohtaavat rakennusalan digitalisoituminen, käyttäjälähtöinen suunnittelu sekä palvelumuotoilu. Lisäksi suunniteltiin ja toteutettiin demonstraatio käyttäjien perehdyttämisestä koulun muuntojoustaviin tiloihin virtuaalimallien tarkasteluun kehitetyssä CAVE-virtuaaliympäristössä. Työn rakenne noudattaa palvelumuotoilussa käytettyä tuplatimanttimallia.
Diplomityössä tarkastelun viitekehyksenä ovat olleet koulu-, sairaala- ja tehdasrakentamisen osa-alueet. Haastatteluiden ja järjestetyn demonstraation pohjalta vaikuttaa, että virtuaaliympäristöpohjaisesta tiloihin liittyvästä perehdyttämisestä voisi olla hyötyä niin rakenteilla olevissa kuin jo toteutuneissakin rakennuksissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37130]