Musiikinopettajan nonverbaali viestintä opetuksessa
Karttimo, Iina (2022-10-06)
Karttimo, Iina
I. Karttimo
06.10.2022
© 2022 Iina Karttimo. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202210063467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202210063467
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee musiikinopettajan nonverbaalia viestintää ja sen merkitystä musiikinopetuksessa. Tutkielma koostuu pääosin englanninkielisistä lähteistä, sillä Suomessa nonverbaalia viestintää musiikinopetuksessa ei ole juuri tutkittu. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja tutkimuskysymyksiksi muodostuivat seuraavat: Mitä on musiikinopettajan nonverbaali viestintä? sekä Mikä merkitys musiikinopettajan nonverbaalilla viestinnällä on musiikinopetuksessa?
Tutkielmassani avaan nonverbaalin viestinnän ja välittömyyden käsitteitä sekä sitä, mitä ne tarkoittavat opetustilanteessa ja musiikinopetuksessa opettajan näkökulmasta. Esille nousi etenkin nonverbaalin viestinnän positiiviset vaikutukset opetuksen tehokkuuteen, oppilaan sisäisen motivaation kehittymiseen sekä musiikillisen suorituksen parantamiseen liittyen. Näin ollen opettajan tulisi olla tietoinen omasta nonverbaalista viestinnästään sekä osata lukea oppilaidensa nonverbaalia viestintää. Vaikka suuri osa tutkimuksista puolsikin positiivisia vaikutuksia, on myös negatiiviset havainnot otettu tarkasteluun. Tutkimuksista ilmeni myös, että opettajan nonverbaaliin viestintään vaikuttaa sukupuolen ohella oma asenne kuten myös se, kokeeko nonverbaalia viestintää ylipäätään tärkeänä.
Tutkielmassani avaan nonverbaalin viestinnän ja välittömyyden käsitteitä sekä sitä, mitä ne tarkoittavat opetustilanteessa ja musiikinopetuksessa opettajan näkökulmasta. Esille nousi etenkin nonverbaalin viestinnän positiiviset vaikutukset opetuksen tehokkuuteen, oppilaan sisäisen motivaation kehittymiseen sekä musiikillisen suorituksen parantamiseen liittyen. Näin ollen opettajan tulisi olla tietoinen omasta nonverbaalista viestinnästään sekä osata lukea oppilaidensa nonverbaalia viestintää. Vaikka suuri osa tutkimuksista puolsikin positiivisia vaikutuksia, on myös negatiiviset havainnot otettu tarkasteluun. Tutkimuksista ilmeni myös, että opettajan nonverbaaliin viestintään vaikuttaa sukupuolen ohella oma asenne kuten myös se, kokeeko nonverbaalia viestintää ylipäätään tärkeänä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37205]