”Ei se Zoom ole sama asia kuin ne oppituntien ohessa käytävät keskustelut” : etäopiskeludiskurssit Ylen uutisen kommenttiosiossa
Ahosola, Matias (2022-02-04)
Ahosola, Matias
M. Ahosola
04.02.2022
© 2022 Matias Ahosola. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202202041148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202202041148
Tiivistelmä
Tutkin kandidaatintutkielmassani etäopiskeludiskursseja Ylen verkkosivuilla 25.7.2021 julkaistun uutisartikkelin kommenttiosiossa. Tavoitteenani on selvittää, miten etäopiskelusta puhutaan aihetta käsittelevän uutisartikkelin kommenttiosiossa. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: 1. Miten etäopiskelua merkityksellistetään kommenteissa? 2. Millaisia diskursseja kommenteissa aktivoituu? Sovellan tutkielmassani Norman Faircloughin kriittisen diskurssianalyysin mallia. Tarkastelen erityisesti substantiivi- ja adjektiivivalintoja, joilla kielenkäyttäjät merkityksellistävät etäopiskelua. Näiden valintojen pohjalta aineistostani aktivoitui yhteensä kuusi diskurssia.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [30031]