Voiko tätä lukea? : sopimattomuuden ja ympäristökasvatuksen tarkastelua lastenkirjallisuudessa
Niskanen, Ulla (2022-03-21)
Niskanen, Ulla
U. Niskanen
21.03.2022
© 2022 Ulla Niskanen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202203211413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202203211413
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää ympäristökasvatuksen ja lastenkirjallisuuden yhteyttä niin menneessä kuin nykyajassa sekä tarkastella onko olemassa lapsille sopimatonta lastenkirjaa. Tutkimus on toteutettu kuvailevana, narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimukselle on asetettu kaksi tutkimuskysymystä, joiden kautta ilmiöitä käsitellään. Tutkimuskysymykset ovat: Millä tavoin ympäristökasvatuksen aiheita on käsitelty lastenkirjallisuudessa? Millainen on lapselle sopimaton lastenkirja?
Ympäristökasvatus on sisällytetty opetussuunnitelmiin varhaiskasvatuksesta ylemmille kouluasteille saakka. Varhaiskasvatuksella on ainutlaatuinen rooli kasvattaessa ilmastonmuutoksen vuosikymmeninä syntyneitä sukupolvia. Lapset altistuvat mainonnalle ja eri tuotemerkeille elämänsä alusta lähtien. Ilmastoaiheet ovat paljon esillä niin julkisessa keskustelussa kuin eri medioissakin.
Tässä tutkimuksessa saadut tutkimustulokset osoittavat, että ympäristökasvatuksen aiheet ovat olleet läsnä lastenkirjallisuudessa kautta-aikain. Ensimmäiset eläinaiheiset vertauskuvalliset sadut faabelit sekä suomalaisen kirjallisuusperinteen klassikot kietoutuvat luonnon ja eläinten ympärille. Nykyisin ympäristökasvatuksen aiheista kirjoitetut kirjat käsittelevät monipuolisesti esimerkiksi kestävän kehityksen ja kiertotalouden, ilmastonmuutoksen sekä turkistarhauksen aiheita.
Tämän tutkimuksen mukaan lastenkirjat sisältävät piilomerkityksiä ja politiikkaa. Tarinaan on aina piilotettu jokin opetus tai ideologia. Lapselle sopimaton lastenkirja on kirja, jonka aihetta lapsi ei ole valmis käsittelemään tai kirja on lapselle liian pelottava. Aikuiselta vaaditaan herkkyyttä huomioida lapsesta, milloin kyseinen kirja ei sovellu luettavaksi. Tutkimuksen tulosten mukaan lastenkirjallisuudesta on kiistatonta hyötyä lapsen kehitykselle. Lastenkirjallisuuden lukeminen lapselle kehittää tämän vuorovaikutustaitoja, empatiakykyä, kielen kehitystä, moraalikäsityksiä sekä tarjoaa tukea vaikeisiin arjen tilanteisiin.
Ympäristökasvatus on sisällytetty opetussuunnitelmiin varhaiskasvatuksesta ylemmille kouluasteille saakka. Varhaiskasvatuksella on ainutlaatuinen rooli kasvattaessa ilmastonmuutoksen vuosikymmeninä syntyneitä sukupolvia. Lapset altistuvat mainonnalle ja eri tuotemerkeille elämänsä alusta lähtien. Ilmastoaiheet ovat paljon esillä niin julkisessa keskustelussa kuin eri medioissakin.
Tässä tutkimuksessa saadut tutkimustulokset osoittavat, että ympäristökasvatuksen aiheet ovat olleet läsnä lastenkirjallisuudessa kautta-aikain. Ensimmäiset eläinaiheiset vertauskuvalliset sadut faabelit sekä suomalaisen kirjallisuusperinteen klassikot kietoutuvat luonnon ja eläinten ympärille. Nykyisin ympäristökasvatuksen aiheista kirjoitetut kirjat käsittelevät monipuolisesti esimerkiksi kestävän kehityksen ja kiertotalouden, ilmastonmuutoksen sekä turkistarhauksen aiheita.
Tämän tutkimuksen mukaan lastenkirjat sisältävät piilomerkityksiä ja politiikkaa. Tarinaan on aina piilotettu jokin opetus tai ideologia. Lapselle sopimaton lastenkirja on kirja, jonka aihetta lapsi ei ole valmis käsittelemään tai kirja on lapselle liian pelottava. Aikuiselta vaaditaan herkkyyttä huomioida lapsesta, milloin kyseinen kirja ei sovellu luettavaksi. Tutkimuksen tulosten mukaan lastenkirjallisuudesta on kiistatonta hyötyä lapsen kehitykselle. Lastenkirjallisuuden lukeminen lapselle kehittää tämän vuorovaikutustaitoja, empatiakykyä, kielen kehitystä, moraalikäsityksiä sekä tarjoaa tukea vaikeisiin arjen tilanteisiin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29998]