Liikkumisen ja hyvinvoinnin edistäminen alakouluissa : luokanopettajien näkemyksiä Oulun seudulta
Koski, Essi; Latukka, Sampo (2022-02-21)
Koski, Essi
Latukka, Sampo
E. Koski; S. Latukka
21.02.2022
© 2022 Essi Koski, Sampo Latukka. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202202211263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202202211263
Tiivistelmä
Liikkuminen on tärkeä osa jokaisen arkipäivää ja se edistää hyvinvointia ja terveyttä. Olisi tärkeää, että liikkumista tapahtuisi viikon jokaisena päivänä, sillä esimerkiksi pitkäaikaisen istumisen on nähty olevan terveydelle haitallista. Kouluilla on erinomainen mahdollisuus lisätä fyysistä aktiivisuutta erityisesti niille oppilaille, jotka liikkuvat vähän kouluajan ulkopuolella. Koulussa liikkumista voi kerääntyä esimerkiksi oppitunneilla, välitunneilla sekä koulun kerhotoiminnassa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien käsityksiä koulun mahdollisuuksista tukea oppilaan hyvinvointia liikunnan avulla. Halusimme saada selville, millaiset valmiudet opettajilla on edistää liikuntaa, miten koulussa otetaan huomioon oppilaiden liikkuminen sekä miten liikkuminen tukee oppilaiden hyvinvointia.
Tutkimus on laadullinen fenomenografista lähestymistapaa hyödyntävä tutkimus, jonka keskiössä on ihmisten käsitykset. Tutkimuksen aineisto on kerätty syksyn 2021 aikana lähettämällä Google Forms -kysely (liite 2) Oulun alueen opettajille. Kysely jaettiin sähköpostitse. Tutkimukseen vastasi 18 opettajaa. Aineisto on analysoitu hyödyntäen fenomenografista analyysimenetelmää. Tutkimuksen luotettavuutta lisää eri vaiheiden tarkka kuvaaminen sekä laaja lähdekirjallisuus. Vaikka tutkimus ei ole yleistettävissä suppean aineiston vuoksi, on se hyödyllinen tarkasteltaessa yksittäistä koulua. Esille nousevat monipuoliset tavat toteuttaa ja edistää liikuntaa ja hyvinvointia koulussa. Tutkielma toteutettiin parityönä.
Tutkimustulosten perusteella liikkuminen huomioidaan monipuolisesti kouluarjessa. Opettajien vastausten perusteella koulun ympäristö on suuri liikunnallistamiseen liittyvä tekijä. Koulun ympäristö, etenkin lähiluonto ja koulun piha yhdessä monipuolisten välineiden kanssa tukevat oppilaiden liikkumista niin oppitunneilla kuin välitunneilla. Kouluissa myös huomioidaan oppilaiden osallisuus liikuntaa edistäessä sekä hyvinvoinnin fyysisen, psyykkisen sekä sosiaalisen toimintakyvyn osa-alueet nousevat esille. Opettajat olivat myös yhtämielisiä siitä, että liikkuminen vaikuttaa positiivisesti liikkujan itsetuntoon, keskittymiskykyyn sekä tunne- ja vuorovaikutustaitoihin. Tutkimustulosten ajan tasalla olevat uunituoreet vastaukset kannustavat opettajia hyödyntämään liikuntaa sekä edistämään liikunnallista kulttuuria kouluarjessa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien käsityksiä koulun mahdollisuuksista tukea oppilaan hyvinvointia liikunnan avulla. Halusimme saada selville, millaiset valmiudet opettajilla on edistää liikuntaa, miten koulussa otetaan huomioon oppilaiden liikkuminen sekä miten liikkuminen tukee oppilaiden hyvinvointia.
Tutkimus on laadullinen fenomenografista lähestymistapaa hyödyntävä tutkimus, jonka keskiössä on ihmisten käsitykset. Tutkimuksen aineisto on kerätty syksyn 2021 aikana lähettämällä Google Forms -kysely (liite 2) Oulun alueen opettajille. Kysely jaettiin sähköpostitse. Tutkimukseen vastasi 18 opettajaa. Aineisto on analysoitu hyödyntäen fenomenografista analyysimenetelmää. Tutkimuksen luotettavuutta lisää eri vaiheiden tarkka kuvaaminen sekä laaja lähdekirjallisuus. Vaikka tutkimus ei ole yleistettävissä suppean aineiston vuoksi, on se hyödyllinen tarkasteltaessa yksittäistä koulua. Esille nousevat monipuoliset tavat toteuttaa ja edistää liikuntaa ja hyvinvointia koulussa. Tutkielma toteutettiin parityönä.
Tutkimustulosten perusteella liikkuminen huomioidaan monipuolisesti kouluarjessa. Opettajien vastausten perusteella koulun ympäristö on suuri liikunnallistamiseen liittyvä tekijä. Koulun ympäristö, etenkin lähiluonto ja koulun piha yhdessä monipuolisten välineiden kanssa tukevat oppilaiden liikkumista niin oppitunneilla kuin välitunneilla. Kouluissa myös huomioidaan oppilaiden osallisuus liikuntaa edistäessä sekä hyvinvoinnin fyysisen, psyykkisen sekä sosiaalisen toimintakyvyn osa-alueet nousevat esille. Opettajat olivat myös yhtämielisiä siitä, että liikkuminen vaikuttaa positiivisesti liikkujan itsetuntoon, keskittymiskykyyn sekä tunne- ja vuorovaikutustaitoihin. Tutkimustulosten ajan tasalla olevat uunituoreet vastaukset kannustavat opettajia hyödyntämään liikuntaa sekä edistämään liikunnallista kulttuuria kouluarjessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34592]