Musiikkikasvattajan ammatti-identiteetti
Rysä, Samuli (2022-02-22)
Rysä, Samuli
S. Rysä
22.02.2022
© 2022 Samuli Rysä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202202221268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202202221268
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee musiikkikasvattajan ammatti-identiteetin muodostumista. Miten opiskelijasta tulee pätevä ammattilainen? Ammatti-identiteetin muodostumiseen vaikuttaa musiikillinen kompetenssi, sen laatu, joka mahdollistaa ammattiopintoihin suuntautumisen, kuten myös musiikillinen orientaatio, eli halu opiskella musiikin opettajaksi, tai ainakin musiikkia. Näiden mahdollistavien tekijöiden jälkeen opettajankoulutuksen sekundäärissä sosialisaatiossa kompetenssia, kuten myös opettajuuden käsityksiä työstetään tietoisesti ja tiedostamatta vastaamaan ammatin edellytyksiä. Opettajankoulutuksen aikana opiskelijat pohtivat opettajuuttaan ja sitä, millaisia opettajia he haluavat olla ja kenties millaisia opettajien kuuluisi olla. Musiikkikasvattajuudessa yhdistyy muusikkous ja kasvattajuus, jotka häivytetään toisiinsa koulutuksen aikana. Tämä mahdollistaa musiikkikasvatuksen toimenkuvan rajaamattoman määrittelyn. Ammatti-identiteetti on todettu keskeneräiseksi jatkuvasti muuttuvaksi ominaisuudeksi, jota ei voi irrottaa omasta persoonasta, mutta jonka perusta on muodostunut lapsuudessa. Tässä kirjallisuuskatsauksessa etsitään vastauksia näihin ilmiöihin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29998]