Hybridivoimansiirtojärjestelmät henkilöautoissa
Hantula, Niko (2022-02-04)
Hantula, Niko
N. Hantula
04.02.2022
© 2022 Niko Hantula. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202202041147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202202041147
Tiivistelmä
Työssä lukijalle esitellään hybridiajoneuvojen erilaisia voimansiirtoratkaisuja ja verrataan eri käyttövoimien hyötyjä, sekä haittoja. Työssä perehdytään hybridiajoneuvojen sähkömoottorien erilaisiin sijoituspaikkoihin ja erilaisiin vaihteistorakenteisiin. Työn tavoitteena on kertoa lukijalle, miten eri ratkaisut eroavat toisistaan ja miksi niitä käytetään, sekä miten yleisiä hybridiajoneuvot nykyään ovat. Työssä myös esitellään eri ratkaisujen säästöt päästöissä, eri ratkaisujen akustojen kapasiteetit ja jännitteet, sekä eri ratkaisujen sähkömoottorien tehot. In this thesis, the reader is presented with different kinds of hybrid powertrain solutions and different fuels are compared. In the thesis we look into the different locations hybrid vehicles electric motors can be placed in different solutions and different transmission solutions. The aim of this thesis is to give the reader a generic idea how different solutions differ from each other and why are they used and also how common hybrid electric vehicles are these days. In the thesis is also represented emission savings in different solutions and the capacity and voltage of batteries and power of the electric motors in different solutions.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29998]