Yläkouluikäisten nuorten kokemuksia lukemisen ja kirjoittamisen tuesta
Kaakko, Sara (2022-01-20)
Kaakko, Sara
S. Kaakko
20.01.2022
© 2022 Sara Kaakko. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202201201083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202201201083
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää yhdeksäsluokkalaisten nuorten kokemuksia lukemisen ja kirjoittamisen tuesta sekä heidän toiveitaan tukeen liittyen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu lukivaikeuden määritelmästä ja siihen liittyvästä aiemmasta tutkimuksesta. Lisäksi tutkimuksessa käsitellään lukivaikeuden merkitystä yläkoulussa.
Tutkimus on laadullinen ja tutkimusmenetelmä fenomenografinen, sillä tutkimuksen kohteena ovat nuorten kokemukset lukituesta. Tutkimus on osa Lukihanke Pohjoista, johon osallistui neljä pilottikoulua Pohjois-Suomesta. Tutkimuksen aineisto koostuu 21 yhdeksäsluokkalaisen nuoren haastattelusta. Haastateltujen nuorten lukemisen ja kirjoittamisen taidot ovat heikot ja he ovat saaneet vuoden ajan hankkeen järjestämää lukitukea. Tutkimuksen aineisto on analysoitu sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset on jaettu tutkimuskysymysten mukaisesti nuorten kokemuksiin lukituen muodoista, jotka jakautuvat toimiviksi ja toimimattomiksi koettuihin tukitoimiin sekä toiveisiin lukitukeen liittyen. Nuorten kokemukset ja toiveet tukimuodoista ovat yksilöllisiä ja samat tukimuodot nousivat tuloksissa esiin sekä toimivina että toimimattomina.
Nuorten kokemuksia lukivaikeudesta ja sen vaikutuksista on tutkittu runsaasti, mutta aiempaa tutkimusta kokemuksista lukemisen ja kirjoittamisen tuesta on melko vähän. Tämän tutkimuksen keskeisimpiä sovelluksia käytäntöön ovat nuorten positiiviset kokemukset pienryhmäopetuksesta oppimista edistävänä tukimuotona, tarve kehittää erityisopettajien ja aineenopettajien yhteistyötä sekä nuorten kokemusten huomiointi tuen suunnittelussa ja koulutuspoliittisessa päätöksenteossa. Kiinnostavia jatkotutkimusaiheita ovat yläkoulun opettajien yhteistyön kehittäminen tuen suunnittelussa sekä tukitoimiin liittyvien kokemusten ja motivaation yhteys.
Tutkimus on laadullinen ja tutkimusmenetelmä fenomenografinen, sillä tutkimuksen kohteena ovat nuorten kokemukset lukituesta. Tutkimus on osa Lukihanke Pohjoista, johon osallistui neljä pilottikoulua Pohjois-Suomesta. Tutkimuksen aineisto koostuu 21 yhdeksäsluokkalaisen nuoren haastattelusta. Haastateltujen nuorten lukemisen ja kirjoittamisen taidot ovat heikot ja he ovat saaneet vuoden ajan hankkeen järjestämää lukitukea. Tutkimuksen aineisto on analysoitu sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset on jaettu tutkimuskysymysten mukaisesti nuorten kokemuksiin lukituen muodoista, jotka jakautuvat toimiviksi ja toimimattomiksi koettuihin tukitoimiin sekä toiveisiin lukitukeen liittyen. Nuorten kokemukset ja toiveet tukimuodoista ovat yksilöllisiä ja samat tukimuodot nousivat tuloksissa esiin sekä toimivina että toimimattomina.
Nuorten kokemuksia lukivaikeudesta ja sen vaikutuksista on tutkittu runsaasti, mutta aiempaa tutkimusta kokemuksista lukemisen ja kirjoittamisen tuesta on melko vähän. Tämän tutkimuksen keskeisimpiä sovelluksia käytäntöön ovat nuorten positiiviset kokemukset pienryhmäopetuksesta oppimista edistävänä tukimuotona, tarve kehittää erityisopettajien ja aineenopettajien yhteistyötä sekä nuorten kokemusten huomiointi tuen suunnittelussa ja koulutuspoliittisessa päätöksenteossa. Kiinnostavia jatkotutkimusaiheita ovat yläkoulun opettajien yhteistyön kehittäminen tuen suunnittelussa sekä tukitoimiin liittyvien kokemusten ja motivaation yhteys.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [30036]