“My conscience is clear!” : villainy in two 1990s Disney antagonists
Jäntti, Joni (2021-06-16)
Jäntti, Joni
J. Jäntti
16.06.2021
© 2021 Joni Jäntti. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106178573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106178573
Tiivistelmä
This master’s thesis examines how the Walt Disney Company portrays villainy in two antagonists of 1990s animated films. Children and adults alike have enjoyed Disney animated films as a form of entertainment for many decades. The period between 1989 and 1999, or the Disney Renaissance, generated several well received classics many of which have recently been made into live-action remakes.
The films examined in this thesis are Pocahontas (1995) and the Hunchback of Notre Dame (1996). The purpose of this thesis is to investigate how villainy is presented in the antagonists of these films and to clarify if at least some of the villainous traits overlap between the two antagonists. The analysis reveals that antagonists tend to reveal their villainous nature through songs and some traits, such as abusing one’s office do indeed overlap between the antagonists part of this study. Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee, kuinka Walt Disney Company kuvailee kahden antagonistin roistomaisuutta kahdessa 1990-luvun animaatioelokuvassa. Sekä lapset että aikuiset ovat nauttineet Disneyn animaatioelokuvista viihteenmuotona jo useita vuosikymmeniä. Erityisesti Disneyn renessanssi, joka käsittää vuodet 1989–1999, loi useita menestyneitä klassikoita, joista monista on viime aikoina tehty uusintapainos, joka on näytelty.
Elokuviksi valikoituivat Pocahontas (1995) ja Notre Damen kellonsoittaja (1996). Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella konnamaisuuden ilmentymistä näiden elokuvien antagonisteissa, sekä selventää konnamaisten piirteiden limittymistä kyseisissä antagonisteissa. Analyysin mukaan antagonistit paljastavat konnamaisuutensa laulujen kautta, sekä tietyt konnamaiset piirteet, kuten vallan väärinkäyttö, limittyvät tutkimuksen antagonisteilla.
The films examined in this thesis are Pocahontas (1995) and the Hunchback of Notre Dame (1996). The purpose of this thesis is to investigate how villainy is presented in the antagonists of these films and to clarify if at least some of the villainous traits overlap between the two antagonists. The analysis reveals that antagonists tend to reveal their villainous nature through songs and some traits, such as abusing one’s office do indeed overlap between the antagonists part of this study.
Elokuviksi valikoituivat Pocahontas (1995) ja Notre Damen kellonsoittaja (1996). Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella konnamaisuuden ilmentymistä näiden elokuvien antagonisteissa, sekä selventää konnamaisten piirteiden limittymistä kyseisissä antagonisteissa. Analyysin mukaan antagonistit paljastavat konnamaisuutensa laulujen kautta, sekä tietyt konnamaiset piirteet, kuten vallan väärinkäyttö, limittyvät tutkimuksen antagonisteilla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37254]