Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Liikunta lasten tunnetaitojen vahvistajana

Seppälä, Mari (2021-09-14)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202109179022.pdf (389.5Kt)
nbnfioulu-202109179022_pdfa_report.xml (233.1Kt)
nbnfioulu-202109179022_mods.xml (10.47Kt)
nbnfioulu-202109179022_solr.xml (23.94Kt)
Lataukset: 


Seppälä, Mari
M. Seppälä
14.09.2021
© 2021 Mari Seppälä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202109179022
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee liikunnan ja tunnetaitojen yhteyttä sekä varhaiskasvatuksen ohjatun liikunnan keinoja toimia lapsen tunnetaitojen vahvistajana. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten varhaiskasvatuksen ohjattu liikunta voi toimia lapsen tunnetaitojen vahvistajana.

Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuden valintaa ohjasivat varhaiskasvatuksen kontekstissa ilmenevät liikuntatuokiot sekä lasten tunnetaitojen tarkastelu. Aineistoina toimivataiheeseen liittyvä kotimainen ja kansainvälinen kirjallisuus sekätutkimusartikkelit. Kirjallisuutena on käytetty nykyaikaisia ja vertaisarviota lähteitä.

Tutkittaessa liikunnan ja tunnetaitojen yhteyttä todettiin liikunnan olevan lapselle luonteva tapa ilmaista tunteitaan. Tunteiden säätely ja itsetunto kehittyvät lapsen toimiessa vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Tutkimustulokset osoittivat motoristen taitojen ja tunnetaitojen välisen yhteyden. Toisena tutkimusongelmana oli selvittää, miten liikunnallisilla keinoilla voidaan tukea lapsen tunnetaitoja varhaiskasvatuksessa. Aiheeseen liittyvien tutkimustulosten tarkastelussa ilmeni, että varhaiskasvattajalla on merkittävä rooli lasten liikuntakasvattajana ja positiivisten tunnetaitojen vahvistajana. Ympäristön, ilmapiirin ja palautteen merkitys nousivat myös tärkeiksi keinoiksi tukea lasten tunnetaitoja liikuntatuokioilla.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38865]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen