Kulttuurikasvatus ja lastenkulttuuri oppilaan minuuden rakentajina
Isokoski, Pauliina (2021-08-17)
Isokoski, Pauliina
P. Isokoski
17.08.2021
© 2021 Pauliina Isokoski. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202108198897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202108198897
Tiivistelmä
Tarkastelen tässä tutkielmassa kulttuurikasvatuksen ja lastenkulttuurin asemaa ja merkityksiä lapsen identiteetille, kasvulle ja kehitykselle tuoden esille niiden ilmenemistä ja toteutusta koulukasvatuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on perustella kulttuurikasvatuksen ja lastenkulttuurin tärkeyttä aiemman tutkimuksen ja teorian avulla. Perehdyn kulttuurin ja kasvatuksen väliseen yhteyteen ja niiden vaikutuksiin lapsen elämässä. Tarkoituksenani on eritellä ja analysoida kulttuurikasvatuksen ja lastenkulttuurin toteutusta käytännössä tuoden esiin niiden hyötyjä ja mahdollisuuksia koulukasvatuksessa. Huomioin tarkastelussa sekä varhaiskasvatuksen että peruskoulun kontekstin.
Kulttuurilla on suuri rooli siinä, millaiseksi yksilöksi lapsi kasvaa, ja miten hän tulkitsee ympäröivää maailmaa. Kulttuurilla ja taiteella on myös useita kasvun ja kehityksen kannalta merkittäviä vaikutuksia, ja niiden huomioiminen opetuksessa on tärkeää. Kulttuurikasvatuksen ja lastenkulttuurin hyödyntämisen avulla voidaan edesauttaa lapsen kasvua kokonaisvaltaiseksi yhteiskunnan jäseneksi. Kulttuurikasvatus ja lastenkulttuuri on monipuolisesti esillä niin varhaiskasvatussuunnitelmassa, kuin perusopetuksen opetussuunnitelmankin perusteissa.
Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistonkeruussa hyödynsin Oulun yliopiston kirjastoa ja sen tietokantoja, kotimaisia ja kansainvälisiä tietokantoja sekä aiheeseen liittyviä materiaalipankkeja. Analysoin varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmia, ja tutustuin kuntien kulttuurikasvatussuunnitelmiin. Kasvatustyössä on tärkeää sekä itsensä, että koko kouluinstituution jatkuva kehittäminen. Tekemällä tuoreen katsauksen kulttuurikasvatuksen ja lastenkulttuurin monipuolisiin merkityksiin, rooleihin ja ilmenemiseen luon pohjaa aiheen tulevalle tutkimukselle.
Kulttuurilla on suuri rooli siinä, millaiseksi yksilöksi lapsi kasvaa, ja miten hän tulkitsee ympäröivää maailmaa. Kulttuurilla ja taiteella on myös useita kasvun ja kehityksen kannalta merkittäviä vaikutuksia, ja niiden huomioiminen opetuksessa on tärkeää. Kulttuurikasvatuksen ja lastenkulttuurin hyödyntämisen avulla voidaan edesauttaa lapsen kasvua kokonaisvaltaiseksi yhteiskunnan jäseneksi. Kulttuurikasvatus ja lastenkulttuuri on monipuolisesti esillä niin varhaiskasvatussuunnitelmassa, kuin perusopetuksen opetussuunnitelmankin perusteissa.
Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistonkeruussa hyödynsin Oulun yliopiston kirjastoa ja sen tietokantoja, kotimaisia ja kansainvälisiä tietokantoja sekä aiheeseen liittyviä materiaalipankkeja. Analysoin varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmia, ja tutustuin kuntien kulttuurikasvatussuunnitelmiin. Kasvatustyössä on tärkeää sekä itsensä, että koko kouluinstituution jatkuva kehittäminen. Tekemällä tuoreen katsauksen kulttuurikasvatuksen ja lastenkulttuurin monipuolisiin merkityksiin, rooleihin ja ilmenemiseen luon pohjaa aiheen tulevalle tutkimukselle.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34264]