Lapsen suru ja sen tukeminen päiväkodissa
Koppström, Nelli; Länkinen, Hanna (2021-04-07)
Koppström, Nelli
Länkinen, Hanna
N. Koppström; H. Länkinen
07.04.2021
© 2021 Nelli Koppström, Hanna Länkinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202104087500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202104087500
Tiivistelmä
Tutkimuksemme aihe on lapsen suru ja sen tukeminen päiväkodissa. Lapsen suru on aina ajankohtaista, koska jokainen varhaiskasvatuksen opettaja kohtaa uransa aikana surevia lapsia. Halusimme tutkia aihetta myös omien kokemustemme vuoksi, koska olemme törmänneet lasten tunteiden vähättelyyn päiväkodissa. Käsittelemme aihetta sekä arkipäiväisemmän että menetyksestä johtuvan surun näkökulmasta. Tutkimuksemme konteksti on päiväkodissa tapahtuva varhaiskasvatus ja näkökulmamme on varhaiskasvatuksen opettaja. Tutkimuksessamme vastaamme seuraaviin kysymyksiin: 1. Mitä lapsen suru on ja miten se ilmenee ja 2. Miten varhaiskasvatuksen opettaja voi tukea surevaa lasta. Tutkimuksemme tavoitteena on kuvata lapsen surua ja sen ilmenemistä päiväkodin arjessa, jotta surevan lapsen kohtaaminen onnistuisi meiltä ja muilta varhaiskasvatuksen ammattilaisilta paremmin. Lisäksi haluamme tuoda surua ja sen tukemista varhaiskasvatuksen opettajan näkökulmasta näkyvämmäksi.
Teimme tutkimuksemme laadullisena kirjallisuuskatsauksena. Menetelmänä käytimme kuvailevaa, erityisesti integroivaa kirjallisuuskatsausta. Valitsimme tämän menetelmän, jotta saamme aiheesta mahdollisimman laajan ja monipuolisen kokonaiskuvan. Lähteitä etsimme Oulun yliopiston sekä kaupungin kirjastoista ja internetistä. Hyödynsimme suomalaisia ja kansainvälisiä lähteitä. Käytimme muun muassa hakusanoja lapsi, varhaiskasvatus, suru, tunne ja early childhood education.
Tutkimuksemme perusteella voimme todeta, että lasten suru ei ole vähäteltävä tai turha asia. Lasten arkipäiväinen suru on aihe, jota ei ole tutkittu tarpeeksi. Lapsen suru ilmenee eri tavoin, kuten itkuna tai vetäytymisenä. Lapsen surun aiheita ovat esimerkiksi lelun katoaminen tai läheisen ihmisen menettäminen. Tutkimuksemme tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajan keinoja tukea surevaa lasta ovat lohduttaminen, taiteen ja liikunnan keinot sekä tunnetaitomateriaalit. Tukemiseen vaikuttaa kiire ja aikuisen oma toiminta. Tutkimuksemme luotettavuutta vahvistaa se, että tutkijoita on kaksi. Luotettavuutta lisäävät tarkat lähdeviitemerkinnät.
Teimme tutkimuksemme laadullisena kirjallisuuskatsauksena. Menetelmänä käytimme kuvailevaa, erityisesti integroivaa kirjallisuuskatsausta. Valitsimme tämän menetelmän, jotta saamme aiheesta mahdollisimman laajan ja monipuolisen kokonaiskuvan. Lähteitä etsimme Oulun yliopiston sekä kaupungin kirjastoista ja internetistä. Hyödynsimme suomalaisia ja kansainvälisiä lähteitä. Käytimme muun muassa hakusanoja lapsi, varhaiskasvatus, suru, tunne ja early childhood education.
Tutkimuksemme perusteella voimme todeta, että lasten suru ei ole vähäteltävä tai turha asia. Lasten arkipäiväinen suru on aihe, jota ei ole tutkittu tarpeeksi. Lapsen suru ilmenee eri tavoin, kuten itkuna tai vetäytymisenä. Lapsen surun aiheita ovat esimerkiksi lelun katoaminen tai läheisen ihmisen menettäminen. Tutkimuksemme tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajan keinoja tukea surevaa lasta ovat lohduttaminen, taiteen ja liikunnan keinot sekä tunnetaitomateriaalit. Tukemiseen vaikuttaa kiire ja aikuisen oma toiminta. Tutkimuksemme luotettavuutta vahvistaa se, että tutkijoita on kaksi. Luotettavuutta lisäävät tarkat lähdeviitemerkinnät.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34164]