#sohvaperunat : informaation jakamisen motiivit sosiaalisen television kontekstissa
Porrassalmi, Milka (2021-04-06)
Porrassalmi, Milka
M. Porrassalmi
06.04.2021
© 2021 Milka Porrassalmi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202104087496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202104087496
Tiivistelmä
Tämän pro gradun aiheena ovat informaation jakamisen motiivit sosiaalisen television kontekstissa. Sosiaalisella televisiolla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa pääasiallisesti suoran televisiolähetyksen kanssa samanaikaisesti tapahtuvaa twiittaamista, mutta myös muita sosiaalisen television ilmenemismuotoja sivutaan.
Tutkimuksen kohteena on Sohvaperunat-ohjelman ympärille Twitterissä muodostunut sosiaalisen television yhteisö. Tarkoituksena on selvittää, mitkä motiivit saavat yhteisön käyttäjät jakamaan informaatiota eli osallistumaan sosiaaliseen televisioon. Lisäksi tarkastellaan, millä keinoin ohjelman viralliset sosiaalisen median tilit motivoivat käyttäjiä osallistumaan. Aineistona tutkimuksessa ovat yhden Sohvaperunat-ohjelman jakson aikana aihetunnisteella #sohvaperunat julkaistut twiitit sekä ohjelman viralliset sosiaalisen median kanavat.
Tutkimuksessa on sovellettu tutkimusmenetelmänä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Analyysirunko perustuu aiempiin tutkimuksiin, joiden aiheena ovat sosiaaliseen televisioon osallistuminen tai laajemmin informaation jakaminen sosiaalisessa mediassa. Analyysirungon muodostivat yhdeksän erilaisten motiivien kategoriaa. Nämä motiivit, joita aineistosta analyysivaiheessa etsittiin, ovat sosiaaliset suhteet, yhteisöllisyys, informaation jakaminen, tiedonhankinta, kiinnostus muiden mielipiteitä kohtaan, itsensä ilmaiseminen, stimulaatio, viihde sekä edun tavoittelu.
Tutkimuksen keskeinen tulos oli se, että aineistosta tunnistettiin seitsemän analyysirungon motiivia. Lisäksi aineistosta löydettiin uutena motiivina ohjelman tapahtuman aiheuttama spontaani reaktio. Sohvaperunat-ohjelman katsojien sosiaaliseen televisioon osallistumisen motiiveina vaikuttavat siis sosiaaliset suhteet, yhteisöllisyys, informaation jakaminen, tiedonhankinta, itsensä ilmaiseminen ja viihde. Ohjelman viralliset sosiaalisen median tilit puolestaan käyttävät katsojien motivoimiseen erityisesti kolmea eri keinoa; tilit osallistuvat aktiivisesti sosiaaliseen televisioon, kysyvät katsojilta suoria kysymyksiä sekä arpovat palkintoja osallistujien kesken.
Tutkimuksen tulokset ovat monilta osin linjassa aiemman tutkimuksen kanssa, sillä aineistosta tunnistettiin paljon ennalta tiedettyjä motiiveja. Lisää tutkimusta olisi syytä tehdä spontaanin reaktion motiivista, sillä se ei ole noussut esiin aiemmassa tutkimuksessa. Vastaavasti myös stimulaation ja edun tavoittelun motiiveista olisi syytä etsiä lisää tietoa esimerkiksi sen suhteen, millaisissa konteksteissa nämä motiivit esiintyvät, koska tässä tutkimuksessa niitä ei löydetty, vaikka useat aiemmat tutkimukset ovat identifioineet ne.
Tutkimuksen kohteena on Sohvaperunat-ohjelman ympärille Twitterissä muodostunut sosiaalisen television yhteisö. Tarkoituksena on selvittää, mitkä motiivit saavat yhteisön käyttäjät jakamaan informaatiota eli osallistumaan sosiaaliseen televisioon. Lisäksi tarkastellaan, millä keinoin ohjelman viralliset sosiaalisen median tilit motivoivat käyttäjiä osallistumaan. Aineistona tutkimuksessa ovat yhden Sohvaperunat-ohjelman jakson aikana aihetunnisteella #sohvaperunat julkaistut twiitit sekä ohjelman viralliset sosiaalisen median kanavat.
Tutkimuksessa on sovellettu tutkimusmenetelmänä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Analyysirunko perustuu aiempiin tutkimuksiin, joiden aiheena ovat sosiaaliseen televisioon osallistuminen tai laajemmin informaation jakaminen sosiaalisessa mediassa. Analyysirungon muodostivat yhdeksän erilaisten motiivien kategoriaa. Nämä motiivit, joita aineistosta analyysivaiheessa etsittiin, ovat sosiaaliset suhteet, yhteisöllisyys, informaation jakaminen, tiedonhankinta, kiinnostus muiden mielipiteitä kohtaan, itsensä ilmaiseminen, stimulaatio, viihde sekä edun tavoittelu.
Tutkimuksen keskeinen tulos oli se, että aineistosta tunnistettiin seitsemän analyysirungon motiivia. Lisäksi aineistosta löydettiin uutena motiivina ohjelman tapahtuman aiheuttama spontaani reaktio. Sohvaperunat-ohjelman katsojien sosiaaliseen televisioon osallistumisen motiiveina vaikuttavat siis sosiaaliset suhteet, yhteisöllisyys, informaation jakaminen, tiedonhankinta, itsensä ilmaiseminen ja viihde. Ohjelman viralliset sosiaalisen median tilit puolestaan käyttävät katsojien motivoimiseen erityisesti kolmea eri keinoa; tilit osallistuvat aktiivisesti sosiaaliseen televisioon, kysyvät katsojilta suoria kysymyksiä sekä arpovat palkintoja osallistujien kesken.
Tutkimuksen tulokset ovat monilta osin linjassa aiemman tutkimuksen kanssa, sillä aineistosta tunnistettiin paljon ennalta tiedettyjä motiiveja. Lisää tutkimusta olisi syytä tehdä spontaanin reaktion motiivista, sillä se ei ole noussut esiin aiemmassa tutkimuksessa. Vastaavasti myös stimulaation ja edun tavoittelun motiiveista olisi syytä etsiä lisää tietoa esimerkiksi sen suhteen, millaisissa konteksteissa nämä motiivit esiintyvät, koska tässä tutkimuksessa niitä ei löydetty, vaikka useat aiemmat tutkimukset ovat identifioineet ne.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]