Käsityökasvatuksen mahdollisuudet sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
Rousu, Sara (2021-03-31)
Rousu, Sara
S. Rousu
31.03.2021
© 2021 Sara Rousu. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202104077488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202104077488
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää, voidaanko käsityökasvatusta käyttää sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen. Sosioemotionaaliset taidot ovat olleet viime vuosina hyvin pinnalla oleva aihe varhaiskasvatuksessa. Sosioemotionaalisista taidoista ja niiden tukemisesta löytyykin tästä syystä kattavasti tuoretta tutkimustietoa, mutta tietoa kaivataan vielä lisää. Käsityökasvatuksen mahdollisuuksista sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa ei ole löytynyt aikaisempaa tutkimusta ja käsityökasvatuksen käsittely on kirjallisuudessa tällä hetkellä hyvin vähäistä.
Tutkielman tutkimusmenetelmänä on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka avulla luodaan selkeä ja johdonmukainen katsaus käsityökasvatuksen mahdollisuuksiin tukea sosioemotionaalisia taitoja. Tutkielman aineisto koostuu kotimaisista sekä kansainvälisistä artikkeleista ja kirjallisuudesta, joita on haettu eri tietokannoista. Ajallisesti aineisto rajautuu pääosin 2000-luvulle ja sen uusimpiin julkaisuihin. Käytetty aineisto on arvioitu tieteellisten käytäntöjen mukaisesti luotettavaksi ja käytetyt artikkelit ovat vertaisarvioituja.
Käsityökasvatuksen vuorovaikutustilanteet ja käsillä tekeminen luovat runsaasti mahdollisuuksia sosioemotionaalisten taitojen harjoittelemiseen ja niiden kehittymiseen. Käsityökasvatuksen avulla on mahdollista kehittää lapsen itsetietoisuutta ja itsetuntemusta, itsesäätelyä, sosiaalista tietoisuutta, ihmissuhdetaitoja sekä vastuullista päätöksentekoa eli kaikkia sosioemotionaalisen oppimisen osa-alueita. Opettajalla on kuitenkin tärkeä rooli, kun käsityökasvatusta halutaan käyttää sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen. Opettajalta vaaditaan taitoa suunnitella ja toteuttaa käsityökasvatusta niin, että sosioemotionaaliset taidot tulevat huomioiduiksi.
Tutkielmassa nousi esiin taidekasvatuksen osa-alueiden samankaltaisuus. Muita taidekasvatuksen osa-alueita käytetäänkin jo sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa, mikä tukee tulosten yleistettävyyttä sekä käytäntöön soveltumista. Tulosten luotettavuutta tukevat taidekasvatuksen eri osa-alueita käsittelevien tutkimusten samankaltaiset tulokset. Kirjallisuudesta saatu tieto avaakin hieman aihetta, mutta ei varmasti kerro vielä kaikkea. Aiheesta olisikin hyvä tehdä vielä jatkotutkimuksia.
Tutkielman tutkimusmenetelmänä on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka avulla luodaan selkeä ja johdonmukainen katsaus käsityökasvatuksen mahdollisuuksiin tukea sosioemotionaalisia taitoja. Tutkielman aineisto koostuu kotimaisista sekä kansainvälisistä artikkeleista ja kirjallisuudesta, joita on haettu eri tietokannoista. Ajallisesti aineisto rajautuu pääosin 2000-luvulle ja sen uusimpiin julkaisuihin. Käytetty aineisto on arvioitu tieteellisten käytäntöjen mukaisesti luotettavaksi ja käytetyt artikkelit ovat vertaisarvioituja.
Käsityökasvatuksen vuorovaikutustilanteet ja käsillä tekeminen luovat runsaasti mahdollisuuksia sosioemotionaalisten taitojen harjoittelemiseen ja niiden kehittymiseen. Käsityökasvatuksen avulla on mahdollista kehittää lapsen itsetietoisuutta ja itsetuntemusta, itsesäätelyä, sosiaalista tietoisuutta, ihmissuhdetaitoja sekä vastuullista päätöksentekoa eli kaikkia sosioemotionaalisen oppimisen osa-alueita. Opettajalla on kuitenkin tärkeä rooli, kun käsityökasvatusta halutaan käyttää sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen. Opettajalta vaaditaan taitoa suunnitella ja toteuttaa käsityökasvatusta niin, että sosioemotionaaliset taidot tulevat huomioiduiksi.
Tutkielmassa nousi esiin taidekasvatuksen osa-alueiden samankaltaisuus. Muita taidekasvatuksen osa-alueita käytetäänkin jo sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa, mikä tukee tulosten yleistettävyyttä sekä käytäntöön soveltumista. Tulosten luotettavuutta tukevat taidekasvatuksen eri osa-alueita käsittelevien tutkimusten samankaltaiset tulokset. Kirjallisuudesta saatu tieto avaakin hieman aihetta, mutta ei varmasti kerro vielä kaikkea. Aiheesta olisikin hyvä tehdä vielä jatkotutkimuksia.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34164]