Liikenneköyhyys ja joukkoliikenteeseen sitoutunut alueellinen eriytyminen kaupunkiympäristössä
Vuolle, Joel (2021-04-01)
Vuolle, Joel
J. Vuolle
01.04.2021
© 2021 Joel Vuolle. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202104027481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202104027481
Tiivistelmä
Aluekehityksen ja kaupunkisuunnittelun tavoitteena on luoda kestävän kehityksen mukaista ympäristöä. Sosiaalinen kestävyys tarkoittaa tasa-arvoista yhteiskunnan jäsenten kohtelua ja osallisuuden sekä yhteisöllisyyden vahvistamista. Tutkielmassa alueellisen ja sosiaalisen tasa-arvon tilaa tarkastellaan joukkoliikenteen näkökulmasta Oulun kaupungissa. Pyrkimyksenä on tunnistaa alueita, joilla joukkoliikenteen toiminta on huonolaatuisempaa tai puutteellista verrattuna ympäröiviin alueisiin. Tutkimuksessa tarkasteltavaa ilmiötä lähestytään liikenneköyhyyden ja sosiaalisen ekskluusion näkökulmasta.
Aineistona tutkielmassa hyödynnetään SYKE:n yhdyskuntarakenteen aineistoja, Oulun kaupungin joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelmaa ja Digiroad -aineistoa. Menetelminä hyödynnetään paikkatietoa ja tilastollista korrelaatioanalyysia. Väestön suhteen työssä tarkastellaan tulotason alueellista jakautumista, autottomuutta ja ikää. Joukkoliikenteen suhteen keskitytään pysäkkien saavutettavuuteen ja palvelutason alueellisiin eroihin sekä pysäkkien infrastruktuuriin. Tarkastelun perusteella voidaan havaita alueellisia eroja joukkoliikenteen toiminnoissa ja tunnistaa joukkoliikenteen toiminnan kannalta heikompaan asemaan jääviä alueita. Väestön alueellisen eriytymisen ja joukkoliikenteen toiminnan välillä ei tule esiin yhteyttä, joka olisi yhdistettävissä alueiden väliseen eriytymiskehitykseen. Tutkimuksen avulla pystytään tunnistamaan liikenneköyhyyden riskialueita ja taustoja niiden syntymiselle.
Tasa-arvoinen joukkoliikenne eri alueiden välillä ja väestön näkökulmasta vaatii toimivaa yhdyskuntarakennetta, tasa-arvoisia asumisen mahdollisuuksia ja sosiaalisten vaikutusten huomioon ottamista suunnittelutyössä. Suurten kaupunkiseutujen kasvun yhteydessä on tärkeää, että maankäytön suunnittelu ja investoinnit ovat kestäviä sekä edistävät tasa-arvoista ympäristöä. Liikenneköyhyyden ja joukkoliikenteen yhteys alueiden eriytymiskehitykseen on tärkeää tunnistaa niin kaupunkisuunnittelussa kuin joukkoliikenteen kehittämisessä.
Aineistona tutkielmassa hyödynnetään SYKE:n yhdyskuntarakenteen aineistoja, Oulun kaupungin joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelmaa ja Digiroad -aineistoa. Menetelminä hyödynnetään paikkatietoa ja tilastollista korrelaatioanalyysia. Väestön suhteen työssä tarkastellaan tulotason alueellista jakautumista, autottomuutta ja ikää. Joukkoliikenteen suhteen keskitytään pysäkkien saavutettavuuteen ja palvelutason alueellisiin eroihin sekä pysäkkien infrastruktuuriin. Tarkastelun perusteella voidaan havaita alueellisia eroja joukkoliikenteen toiminnoissa ja tunnistaa joukkoliikenteen toiminnan kannalta heikompaan asemaan jääviä alueita. Väestön alueellisen eriytymisen ja joukkoliikenteen toiminnan välillä ei tule esiin yhteyttä, joka olisi yhdistettävissä alueiden väliseen eriytymiskehitykseen. Tutkimuksen avulla pystytään tunnistamaan liikenneköyhyyden riskialueita ja taustoja niiden syntymiselle.
Tasa-arvoinen joukkoliikenne eri alueiden välillä ja väestön näkökulmasta vaatii toimivaa yhdyskuntarakennetta, tasa-arvoisia asumisen mahdollisuuksia ja sosiaalisten vaikutusten huomioon ottamista suunnittelutyössä. Suurten kaupunkiseutujen kasvun yhteydessä on tärkeää, että maankäytön suunnittelu ja investoinnit ovat kestäviä sekä edistävät tasa-arvoista ympäristöä. Liikenneköyhyyden ja joukkoliikenteen yhteys alueiden eriytymiskehitykseen on tärkeää tunnistaa niin kaupunkisuunnittelussa kuin joukkoliikenteen kehittämisessä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34357]