Musiikin mahdollisuudet vieraan kielen opetuksessa
Sandström, Wilma (2021-03-05)
Sandström, Wilma
W. Sandström
05.03.2021
© 2021 Wilma Sandström. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202103091257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202103091257
Tiivistelmä
Tässä systemaattisena kirjallisuuskatsauksena suoritetussa kandidaatin tutkielmassa perehdyn musiikin mahdollisuuksiin sekä sen hyödyntämistapoihin vieraan kielen opetuksessa. Tutkielmani aihe kumpuaa kiinnostuksestani pääaineeni musiikkikasvatuksen sekä sivuaineeni ruotsin kielen yhdistämismahdollisuuksia kohtaan. Tutkielmassani kokoan yhteen tietämystä opetukseen yhdistetyn musiikin aikaansaamista vaikutuksista vieraan kielen oppimiseen vastaten seuraaviin tutkimuskysymyksiin: (1.) Voiko vieraan kielen opetukseen yhdistetty musiikki edistää vieraan kielen oppimista? sekä (2.) Kuinka opettaja voi hyödyntää musiikillisia aktiviteetteja vieraan kielen opetuksessa?
Opettajat ovat viime aikoina osoittaneet yhä suurempaa kiinnostusta vieraan kielen oppitunnille yhdistettyä musiikkia kohtaan. Huolimatta siitä, että opettajat suhtautuvat opetuksessa käytettävään musiikkiin pääosin positiivisesti, moni opettaja luopuu musiikin hyödyntämisestä kokiessaan oman teoreettisen tietämyksensä sekä musiikin käytön vaatimat resurssit puutteellisiksi. Tämän tutkielman perusteella opettajien kokemat huolet osoittautuivat osittain aiheellisiksi, sillä tarkasteltaessa aiempia tutkimuksia, voidaan havaita, etteivät musiikin aikaansaamat vaikutukset vieraan kielen oppimiseen ole aina positiivisia. Vaikutukset osoittautuivat kuitenkin pääosin positiivisiksi, mutta myös riippuvaisiksi tyylistä, jolla musiikkia yhdistetään opetukseen. Tämän vuoksi tarkastelen musiikin aikaansaamia vaikutuksia kolmen eri musiikillisen aktiviteetin näkökulmasta, joita ovat musiikin kuunteleminen, laulaminen sekä rytmilliset aktiviteetit.
Tutkielmani lopussa sivuan sitä, kuinka opettajien tietämystä aiheesta voitaisiin helposti lisätä. Lisäksi pohdin aiheen soveltamisen mahdollisuuksia pro gradu -tutkielmassa tapahtuvaa jatkotutkimusta varten.
Opettajat ovat viime aikoina osoittaneet yhä suurempaa kiinnostusta vieraan kielen oppitunnille yhdistettyä musiikkia kohtaan. Huolimatta siitä, että opettajat suhtautuvat opetuksessa käytettävään musiikkiin pääosin positiivisesti, moni opettaja luopuu musiikin hyödyntämisestä kokiessaan oman teoreettisen tietämyksensä sekä musiikin käytön vaatimat resurssit puutteellisiksi. Tämän tutkielman perusteella opettajien kokemat huolet osoittautuivat osittain aiheellisiksi, sillä tarkasteltaessa aiempia tutkimuksia, voidaan havaita, etteivät musiikin aikaansaamat vaikutukset vieraan kielen oppimiseen ole aina positiivisia. Vaikutukset osoittautuivat kuitenkin pääosin positiivisiksi, mutta myös riippuvaisiksi tyylistä, jolla musiikkia yhdistetään opetukseen. Tämän vuoksi tarkastelen musiikin aikaansaamia vaikutuksia kolmen eri musiikillisen aktiviteetin näkökulmasta, joita ovat musiikin kuunteleminen, laulaminen sekä rytmilliset aktiviteetit.
Tutkielmani lopussa sivuan sitä, kuinka opettajien tietämystä aiheesta voitaisiin helposti lisätä. Lisäksi pohdin aiheen soveltamisen mahdollisuuksia pro gradu -tutkielmassa tapahtuvaa jatkotutkimusta varten.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34357]