Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lapsen positiivisen minäkuvan kehittymisen tukeminen varhaiskasvatuksessa

Salmijärvi, Paula (2021-02-01)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202102031105.pdf (656.4Kt)
nbnfioulu-202102031105_pdfa_report.xml (264.1Kt)
nbnfioulu-202102031105_mods.xml (11.28Kt)
nbnfioulu-202102031105_solr.xml (26.55Kt)
Lataukset: 


Salmijärvi, Paula
P. Salmijärvi
01.02.2021
© 2021 Paula Salmijärvi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202102031105
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastelen lapsen minäkuvan kehitystä ikävuosina 0–6. Tutkimukseni tavoitteena on lisätä sekä omaa että muiden tietoisuutta varhaiskasvatusikäisen lapsen positiivisen minäkuvan kehityksestä, ja millä tavoin sitä voidaan varhaiskasvatuksessa tukea. Lapsuus on hyvin keskeinen osa-alue ihmiselämää ja sillä on tärkeä merkitys koko yksilön myöhemmälle elämälle. Halusin tuoda esille varhaiskasvatuksen tärkeyden niin yhteiskunnalle, huoltajille kuin yksittäiselle lapselle.

Tutkielmassa käsittelen ensimmäisenä varhaiskasvatusta, sillä se toimii kontekstina tutkielmassani. Tämän jälkeen käsittelen lapsen minäkuvaa ja sen kehittymistä. Minäkuvaan liittyvä käsitteistö on hyvin laaja, eikä sitä voida rajata ainoastaan minäkuvan käsitteeseen. Käsittelen siksi myös käsitettä itsetunto, joka kiinnittyy vahvasti minäkuvaan. Minäkuva on käsitteenä tärkeä, koska se vaikuttaa ihmisen elämään moniulotteisesti. Tutkielman viitekehys sisältää myös lapsen positiivisen minäkuvan tukemista eri näkökulmien muodossa. Niitä ovat lapsilähtöisyys, vuorovaikutus, kohtaaminen ja nähdyksi tuleminen sekä välittävä ilmapiiri. Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena.

Tutkimustulokset osoittivat, että lapsen minäkuva lähtee rakentumaan heti syntymän jälkeen ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Minäkuva kehittyy muun muassa kehonliikkeiden, riittävän hoivan, leikin, omien esineiden ja käyttäytymisen sekä saadun palautteen kautta. Oleellisinta minäkuvan kehityksessä on kuitenkin kokemus siitä, miten lapselle läheiset ja tärkeät ihmiset näkevät hänet ja mitä he ajattelevat hänestä. Ihminen loppujen lopuksi haluaa tuntea itsensä tärkeäksi ja rakastetuksi. Varhaiskasvatuksen henkilöstön rooli tässä on tärkeä. He muovaavat kasvuympäristöstä sellaisen, jossa jokaisen lapsen yksilölliset tarpeet huomioidaan. Lapsi tarvitsee aikuiselta läsnäoloa, aitoa kiinnostusta, nähdyksi tulemista, kuuntelemista, kunnioitusta ja läheisyyttä. Monen eri kirjallisuuden kautta nousi esille turvallisuuden, rakkauden sekä yhteenkuuluvuuden tuntemisen tärkeys.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38358]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen