Inboard jarrujen suunnittelu FSO autoon
Alanen, Hannu (2021-02-16)
Alanen, Hannu
H. Alanen
16.02.2021
© 2021 Hannu Alanen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202102171178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202102171178
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on selvittää voisiko Oulun Formula Student tiimi käyttää autossaan inboard jarruja taka-akselilla. Aluksi työssä käydään läpi mitä jarrut ovat ja kuinka niillä voidaan vauhtia hidastaa. Työssä tutustutaan jarrutekniikkaan ja tapoihin ohjata jarruja. Tämän lisäksi käydään läpi erilaiset jarrutyypit ja paneudutaan tarkemmin tavallisimpiin jarrutyyppeihin. Työssä tutustutaan tarkemmin kahteen päätyyppiin mekaanisista jarruista, levyjarruun ja rumpujarruun. Inboard jarrut ovat aina levyjarruja ja siksi tutkitaan niiden soveltuvuutta Formula Student tiimin autoon. Sopivuutta tutkitaan 3D mallin avulla suoraan nykyiseen runkoon. Nykyiseen runkoon ei voida asentaa inboard jarruja, sillä rungon perästä loppuu tila kesken. Uusia jarruja olisi mahdollista suunnitella sitten, kun suunnitellaan täysin uusi runko. Lisätutkimista aiheesta jää jäähtyvyyden riittävyyteen, sillä tässä työssä ei huomioida jäähdytystä tai sen tarvetta yksityiskohtaisemmin. Tämän työn tuloksia voidaan käyttää hyväksi siinä vaiheessa, kun inboard jarrujen suunnittelu on ajankohtaista. The aim of this bachelor’s thesis is to find out if the Oulu Formula Student team could use inboard brakes on the rear axle in the car/vehicle. Initially, the work goes through what the brakes are and how they can be used to slow down. The work introduces braking technology and ways to control brakes. In addition to this, we go through the different types of brakes and take a closer look at the most common types of brakes. The work introduces two main types of mechanical brakes, the disc brake and the drum brake. Inboard brakes are always disc brakes and therefore their suitability for the Formula Student team car is being investigated. The fit is examined using a 3D model directly into the current frame. Inboard brakes cannot be installed on the current frame because there is not enough space for the brakes at the rear of body frame. It would be possible to design new brakes when designing a completely new frame. Further research should pay attention to cooling of brakes because this work ignores brakes at cooling point of view. The results of this work can be exploited at a time when the design of inboard brakes is relevant.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34589]