Peruskouluikäisten autismin kirjon oppilaiden käyttäytymisen sekä sosiaalisen vuorovaikutuksen haasteiden tukeminen eläinavusteisen työskentelyn avulla
Ropponen, Venla (2021-03-25)
Ropponen, Venla
V. Ropponen
25.03.2021
© 2021 Venla Ropponen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202103271515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202103271515
Tiivistelmä
Tämän integroivan kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin selvittää, millaisia hyötyjä eläinavusteisesta työskentelystä on peruskouluikäisille autismin kirjon oppilaille, sekä voiko eläinavusteinen työskentely vaikuttaa peruskouluikäisten autismin kirjon oppilaiden käyttäytymiseen.
Tutkielmani perustuu eläinavusteisen työskentelyn määritelmään. Tutkielman taustalla vaikuttavat myös käsitykset autismin kirjon oireyhtymästä. Autismin kirjon oireyhtymään liittyy haasteita sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja käyttäytymisessä. Aiemmat tutkimukset (esimerkiksi Beetz, Uvnäs-Moberg, Julius & Kortschal, 2012; Brelsford, Gee, Meints & Pfeffer, 2017; Friesen, 2010) koulussa toteutetusta eläinavusteisesta työskentelystä ovat osoittaneet, että eläinavusteinen työskentely tukee sosiaalista vuorovaikutusta, vaikuttaa myönteisesti kognitiiviseen ja sosioemotionaaliseen käyttäytymiseen ja auttaa ahdistuneisuudessa.
Eläinavusteisella työskentelyllä on useita hyötyjä autismin kirjon oppilaalle, ja se voi vaikuttaa oppilaan käyttäytymiseen. Eläinavusteinen työskentely voi tukea autismin kirjon oppilaan sosiaalista toimintakykyä ja lisätä sosiaalista käyttäytymistä. Eläinavusteinen työskentely voi myös vaikuttaa positiivisesti autismin kirjon oppilaan tunne-elämään, aistitiedon käsittelyyn ja rauhallisuuteen.
Tutkielman tarkoitus on tuoreita kansainvälistä ja suomalaista kirjallista aineistoa hyödyntäen syventyä aiheeseen, ja tuoda lisää keinoja tukea autismin kirjon oppilaita sekä kohdata autismin kirjon oireyhtymään liittyviä haasteita. This integrative literature reviews aim is by content analysis to find out what are the benefits of animal-assisted interventions for children that have autism spectrum disorder and are of comprehensive school age, as well as find out, if animal-assisted intervention affects the behavior of children that have autism spectrum disorder and are of comprehensive school age.
The definition of animal-assisted intervention has been used as the theoretical base of my thesis. The thesis’ background is also influenced by views of autism spectrum disorder. The difficulties associated with autism spectrum disorder are difficulties regarding social interaction and behavior. Previous studies (for example Beetz, Uvnäs-Moberg, Julius & Kortschal, 2012; Brelsford, Gee, Meints & Pfeffer, 2017; Friesen, 2010) about animal-assisted interventions show that it supports social interaction, has a positive effect on cognitive and socio-emotional behavior as well as helps with anxiety.
Animal-assisted intervention has many benefits for children that have autism spectrum disorder and animal-assisted intervention can influence behavior. Animal-assisted intervention can support children that have autism spectrum disorder with social functioning and increase social interaction. Animal-assisted intervention can as well have positive effects on the emotions, sensory integration, and calmness of children that have autism spectrum disorder.
The thesis’ aim is by utilizing recent international and Finnish literary content to go into the subject deeper and bring new ways to support children that have autism spectrum disorder and to encounter the difficulties of autism spectrum disorder.
Tutkielmani perustuu eläinavusteisen työskentelyn määritelmään. Tutkielman taustalla vaikuttavat myös käsitykset autismin kirjon oireyhtymästä. Autismin kirjon oireyhtymään liittyy haasteita sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja käyttäytymisessä. Aiemmat tutkimukset (esimerkiksi Beetz, Uvnäs-Moberg, Julius & Kortschal, 2012; Brelsford, Gee, Meints & Pfeffer, 2017; Friesen, 2010) koulussa toteutetusta eläinavusteisesta työskentelystä ovat osoittaneet, että eläinavusteinen työskentely tukee sosiaalista vuorovaikutusta, vaikuttaa myönteisesti kognitiiviseen ja sosioemotionaaliseen käyttäytymiseen ja auttaa ahdistuneisuudessa.
Eläinavusteisella työskentelyllä on useita hyötyjä autismin kirjon oppilaalle, ja se voi vaikuttaa oppilaan käyttäytymiseen. Eläinavusteinen työskentely voi tukea autismin kirjon oppilaan sosiaalista toimintakykyä ja lisätä sosiaalista käyttäytymistä. Eläinavusteinen työskentely voi myös vaikuttaa positiivisesti autismin kirjon oppilaan tunne-elämään, aistitiedon käsittelyyn ja rauhallisuuteen.
Tutkielman tarkoitus on tuoreita kansainvälistä ja suomalaista kirjallista aineistoa hyödyntäen syventyä aiheeseen, ja tuoda lisää keinoja tukea autismin kirjon oppilaita sekä kohdata autismin kirjon oireyhtymään liittyviä haasteita.
The definition of animal-assisted intervention has been used as the theoretical base of my thesis. The thesis’ background is also influenced by views of autism spectrum disorder. The difficulties associated with autism spectrum disorder are difficulties regarding social interaction and behavior. Previous studies (for example Beetz, Uvnäs-Moberg, Julius & Kortschal, 2012; Brelsford, Gee, Meints & Pfeffer, 2017; Friesen, 2010) about animal-assisted interventions show that it supports social interaction, has a positive effect on cognitive and socio-emotional behavior as well as helps with anxiety.
Animal-assisted intervention has many benefits for children that have autism spectrum disorder and animal-assisted intervention can influence behavior. Animal-assisted intervention can support children that have autism spectrum disorder with social functioning and increase social interaction. Animal-assisted intervention can as well have positive effects on the emotions, sensory integration, and calmness of children that have autism spectrum disorder.
The thesis’ aim is by utilizing recent international and Finnish literary content to go into the subject deeper and bring new ways to support children that have autism spectrum disorder and to encounter the difficulties of autism spectrum disorder.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34357]