Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikan opetuksesta
Järvenranta, Hanna (2021-10-15)
Järvenranta, Hanna
H. Järvenranta
15.10.2021
© 2021 Hanna Järvenranta. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202110199158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202110199158
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tavoitteena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia matematiikan opetuksesta varhaiskasvatuksessa sekä heidän käyttämiään erilaisia menetelmiä varhaiskasvatuksen matematiikan opetukseen liittyen. Tutkimukseni aineistoa voidaan hyödyntää esimerkiksi varhaiskasvatuksen matematiikan opetuksen suunnittelussa, kehittämisessä, arvioinnissa sekä jatkotutkimuksia ja varhaiskasvatuksen opettajien koulutusta suunniteltaessa. Tutkielmani on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty verkkokyselynä. Tutkimukseen vastasi 47 varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkielman analyysimenetelmänä on käytetty feno-menografiaa. Vastauksia on tarkasteltu myös kvantitatiivisesti Excel -taulukkolaskentaohjelmaa hyödyntäen, tulosten tarkastelukulmien laajentamiseksi.
Teoreettinen viitekehys rakentuu lasten matemaattisten taitojen varhaisesta kehityksestä ja varhaiskasvatuksen matemaattisten taitojen tukemisen ja opettamisen näkökulmista. Matemaattisten taitojen kehityksen tarkastelu lisää ymmärrystä matemaattisten taitojen tukemisen merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Matemaattisten taitojen tukeminen edellyttää tietoa lasten varhaisten matemaattisten taitojen ja käsitteistön kehityksestä ja taitoa tunnistaa näiden ilmenemistä lasten leikissä ja toiminnassa.
Tutkimustulokseni osoittavat, että lasten matemaattisten taitojen kehityksen tukemiseen suhtaudutaan positiivisesti. Matemaattista taitotasoa havainnoidaan päiväkodin arjessa monipuolisesti. Seuranta muuttuu intensiivisemmäksi esiopetuksen aikana. Tutkimustulosten mukaan lasten huomio kiinnitetään matemaattisiin ilmiöihin useita kertoja päivässä ja myös lapset itse kiinnittävät monipuolisesti huomiota matemaattisiin ilmiöihin päivittäin. Matematiikan opetusta toteutetaan varhaiskasvatuksessa monipuolisesti erilaisilla menetelmillä lasten ikätasoisesti. Opetuksen painopiste on erilaisten asioiden laskemisessa arjen tilanteissa kuten ruokailun tai pukeutumisen yhteydessä. Opetusta toteutetaan usein suunniteltuna toimintana erilaisilla pedagogisilla tuokioilla. Opetusta integroidaan myös muuhun toimintaan. Lisäksi oppimisympäristö pyritään rakentamaan matemaattisesti virikkeelliseksi.
Teoreettinen viitekehys rakentuu lasten matemaattisten taitojen varhaisesta kehityksestä ja varhaiskasvatuksen matemaattisten taitojen tukemisen ja opettamisen näkökulmista. Matemaattisten taitojen kehityksen tarkastelu lisää ymmärrystä matemaattisten taitojen tukemisen merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Matemaattisten taitojen tukeminen edellyttää tietoa lasten varhaisten matemaattisten taitojen ja käsitteistön kehityksestä ja taitoa tunnistaa näiden ilmenemistä lasten leikissä ja toiminnassa.
Tutkimustulokseni osoittavat, että lasten matemaattisten taitojen kehityksen tukemiseen suhtaudutaan positiivisesti. Matemaattista taitotasoa havainnoidaan päiväkodin arjessa monipuolisesti. Seuranta muuttuu intensiivisemmäksi esiopetuksen aikana. Tutkimustulosten mukaan lasten huomio kiinnitetään matemaattisiin ilmiöihin useita kertoja päivässä ja myös lapset itse kiinnittävät monipuolisesti huomiota matemaattisiin ilmiöihin päivittäin. Matematiikan opetusta toteutetaan varhaiskasvatuksessa monipuolisesti erilaisilla menetelmillä lasten ikätasoisesti. Opetuksen painopiste on erilaisten asioiden laskemisessa arjen tilanteissa kuten ruokailun tai pukeutumisen yhteydessä. Opetusta toteutetaan usein suunniteltuna toimintana erilaisilla pedagogisilla tuokioilla. Opetusta integroidaan myös muuhun toimintaan. Lisäksi oppimisympäristö pyritään rakentamaan matemaattisesti virikkeelliseksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34264]