Tekijänoikeudet musiikinopettajien työnkuvassa
Anttila, Olli (2021-06-21)
Anttila, Olli
O. Anttila
21.06.2021
© 2021 Olli Anttila. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106228625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106228625
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani aiheena on tekijänoikeudet musiikinopettajien työssä. Tutkimuksessani keskityin tutkimaan musiikinopettajien suhtautumista tekijänoikeuksiin sekä toimintaa niiden kanssa. Tekijänoikeudet ovat läsnä nykyaikaisessa musiikinopetuksessa jatkuvasti, eikä niiltä voi välttyä. Nykyaikaisia musiikin oppimateriaaleja tuotetaan juuri tekijänoikeuskustannusten takia harmillisen niukasti nykyisin, joten musiikinopettajien on turvauduttava muihin lähteisiin etsiessään käyttökelpoista oppimateriaalia. Usein tämä muualta löydetty oppimateriaali ei välttämättä ole tekijänoikeudellisesti luvallista materiaalia, mutta siltikin tällaista materiaalia käytetään. Tutkimuksellani pyrin selvittämään syitä näille ilmiöille monimenetelmällisin metodein.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys pohjautuu tekijänoikeuksien ja asenteiden tutkimukseen. Teoreettisessa viitekehyksessä tekijänoikeuksien osalta avaan tärkeimpiä käsitteitä, tekijänoikeuksien historian avulla niiden tarvetta nykypäivänä sekä tutustun tekijänoikeuksien käyttöön koulumaailmassa. Käsittelen asenteiden perusolemusta, niiden syntymistä ja muovautumista kognitiivisen dissonanssin teorian kautta sekä asenteiden kolmikomponenttimallin avulla.
Aineiston keräyksen tein Webropol-kyselyllä. Kyselyssä oli pääasiassa Likertin asteikkoon perustuvia mielipidekysymyksiä, joissa vastaaja valitsi itselleen sopivimman vaihtoehdon. Likertin asteikon lisäksi kyselyssä oli kolme avointa kysymystä, joilla syvensin tutkimuksella saatavaa tietoa. Tutkimukseni hyödyntää sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia metodeja. Analysointimenetelmäni olivat kvantitatiivisen aineiston osalta kuvailevaa tilastoanalyysia ja kvalitatiivisen aineiston kohdalla sisällönanalyysia.
Tuloksista nousi esille musiikinopettajien arvostus tekijänoikeuksia kohtaan. He arvostavat tekijänoikeuksia suuresti, mutta samaan aikaan niitä rikotaan töissä usein. Tämä aiheuttaa musiikinopettajissa epämieluisia tunteita ja jopa ahdistusta. Tutkimukseni mukaan tekijänoikeuksien rikkomisen yleisimpänä syynä ovat pedagogiset syyt. Musiikinopettajat haluavat oppilaidensa parasta tarjoamalla heille mielenkiintoista ja mukaansa tempaavaa opetusta. Ilman tekijänoikeussuojattua materiaalia tämä ei olisi samalla tapaa mahdollista.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys pohjautuu tekijänoikeuksien ja asenteiden tutkimukseen. Teoreettisessa viitekehyksessä tekijänoikeuksien osalta avaan tärkeimpiä käsitteitä, tekijänoikeuksien historian avulla niiden tarvetta nykypäivänä sekä tutustun tekijänoikeuksien käyttöön koulumaailmassa. Käsittelen asenteiden perusolemusta, niiden syntymistä ja muovautumista kognitiivisen dissonanssin teorian kautta sekä asenteiden kolmikomponenttimallin avulla.
Aineiston keräyksen tein Webropol-kyselyllä. Kyselyssä oli pääasiassa Likertin asteikkoon perustuvia mielipidekysymyksiä, joissa vastaaja valitsi itselleen sopivimman vaihtoehdon. Likertin asteikon lisäksi kyselyssä oli kolme avointa kysymystä, joilla syvensin tutkimuksella saatavaa tietoa. Tutkimukseni hyödyntää sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia metodeja. Analysointimenetelmäni olivat kvantitatiivisen aineiston osalta kuvailevaa tilastoanalyysia ja kvalitatiivisen aineiston kohdalla sisällönanalyysia.
Tuloksista nousi esille musiikinopettajien arvostus tekijänoikeuksia kohtaan. He arvostavat tekijänoikeuksia suuresti, mutta samaan aikaan niitä rikotaan töissä usein. Tämä aiheuttaa musiikinopettajissa epämieluisia tunteita ja jopa ahdistusta. Tutkimukseni mukaan tekijänoikeuksien rikkomisen yleisimpänä syynä ovat pedagogiset syyt. Musiikinopettajat haluavat oppilaidensa parasta tarjoamalla heille mielenkiintoista ja mukaansa tempaavaa opetusta. Ilman tekijänoikeussuojattua materiaalia tämä ei olisi samalla tapaa mahdollista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34293]