Yhteisöllisyyttä ja hyväksyvää ilmapiiriä kasvattamassa : kehollinen ilmaisu ja sen mahdollisuudet musiikinopetuksessa
Ylimäki, Venla (2021-08-27)
Ylimäki, Venla
V. Ylimäki
27.08.2021
© 2021 Venla Ylimäki. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202108318939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202108318939
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin tutkielma tarkastelee kehollisuutta ja kehollisen ilmaisun eri mahdollisuuksia osana musiikinopetusta ja oppimista. Kehollisen ilmaisun työtapoina olen keskittynyt musiikkiliikunnan, draaman sekä tanssin tuomiin mahdollisuuksiin. Keskityn myös monitaiteisuuden sekä teknologian mahdollistamiin kehollisen ilmaisun menetelmiin ja hyötyihin musiikinopetuksessa. Kehollinen musiikinopetus auttaa yhteisöllisyyden luomisessa, sosiaalisessa vuorovaikutuksessa sekä erilaisuuden hyväksymisessä. Nostan myös näitä aiheita esiin, sillä koen niiden olevan tärkeitä lapsen ja nuoren kehittyvän identiteetin sekä sosiaalisten taitojen kehityksen kannalta.
Tutkielmani on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja olen kerännyt aineistoni musiikkiliikunnan, draamakasvatuksen, tanssikasvatuksen sekä monitaiteisuuden käsitteisiin nojaten. Näiden käsitteiden avulla olen avannut tarkemmin kehollisuutta, ja nuoren identiteetin sekä kehontietoisuuden kehitystä yksilönä sekä osana isompaa ryhmää. Pohdin myös musiikinopettajan roolia lapsen kasvun ja kehityksen matkalla, ja kuinka opettaja voi ammattitaidollaan ja motivaatiollaan mahdollistaa mielekkäitä oppimiskokemuksia.
Kehollinen ilmaisu on laaja käsite, joka kattaa niin kognitiivisia tunnekokemuksia, aistikokemuksia sekä liikettä eri muodoissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on avata oman kehon käytön mahdollisuuksia niin musiikinopetuksessa, mutta myös muussa oppimisessa ja kehityksessä. Oman kehon tunteminen on tärkeä osa lapsen ja nuoren kasvua ja kehitystä. Lapsi oppii omalla keholla tekemällä, tuntemalla, kokemalla ja liikkumalla. Pohdin tässä tutkielmassa, miten musiikinopettaja voi vaikuttaa lapsen ja nuoren kehitykseen ja luoda kaikille oppilaille tasa-arvoinen, luottamuksellinen, turvallinen ja kannustava oppimisympäristö, jossa jokainen saa olla oma itsensä ja oppia mielekkäällä tavalla.
Tutkielmani on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja olen kerännyt aineistoni musiikkiliikunnan, draamakasvatuksen, tanssikasvatuksen sekä monitaiteisuuden käsitteisiin nojaten. Näiden käsitteiden avulla olen avannut tarkemmin kehollisuutta, ja nuoren identiteetin sekä kehontietoisuuden kehitystä yksilönä sekä osana isompaa ryhmää. Pohdin myös musiikinopettajan roolia lapsen kasvun ja kehityksen matkalla, ja kuinka opettaja voi ammattitaidollaan ja motivaatiollaan mahdollistaa mielekkäitä oppimiskokemuksia.
Kehollinen ilmaisu on laaja käsite, joka kattaa niin kognitiivisia tunnekokemuksia, aistikokemuksia sekä liikettä eri muodoissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on avata oman kehon käytön mahdollisuuksia niin musiikinopetuksessa, mutta myös muussa oppimisessa ja kehityksessä. Oman kehon tunteminen on tärkeä osa lapsen ja nuoren kasvua ja kehitystä. Lapsi oppii omalla keholla tekemällä, tuntemalla, kokemalla ja liikkumalla. Pohdin tässä tutkielmassa, miten musiikinopettaja voi vaikuttaa lapsen ja nuoren kehitykseen ja luoda kaikille oppilaille tasa-arvoinen, luottamuksellinen, turvallinen ja kannustava oppimisympäristö, jossa jokainen saa olla oma itsensä ja oppia mielekkäällä tavalla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34293]