Nuorille suunnatut mielenterveysinterventiot yläkoulussa
Rahko, Hanna (2021-09-09)
Rahko, Hanna
H. Rahko
09.09.2021
© 2021 Hanna Rahko. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202109118981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202109118981
Tiivistelmä
Nuoruus on keskeinen kehitysvaihe myös ihmisen psyykeen näkökulmasta. Nuoruudessa tapahtuu mielenterveyteen ja -hyvinvointiin vaikuttavia muutoksia. Nämä muutokset liittyvät muun muassa nuoren itsenäistymiseen, sosiaalisiin suhteisiin sekä ajattelutaitojen ja minäkuvan kehittymiseen. Nuoruudessa mielen hyvinvointiin vaikuttavat esimerkiksi koettu lapsuus, fyysinen ja psyykkinen kehitys sekä sosiaaliset suhteet. Nuoruudessa opitut mielenterveystaidot vaikuttavat yksilön mielenterveyteen vielä aikuisiälläkin. Nuoruudessa myös mielenterveyshäiriöiden rooli kasvaa. Nuorten yleisimpiä mielenterveyshäiriöitä ovat mieliala-, käytös-, ahdistuneisuus- ja päihdehäiriöt.
Nuoruus on otollinen vaihe vaikuttaa ihmisten mielenterveyteen, sillä nuoruudessa mielenterveyteen liittyvät taidot kehittyvät ja toisaalta mielenterveydellisten haasteiden riski kasvaa. Tämän vuoksi yläkouluissa olisi tärkeää keskittää resursseja oppilaiden mielen hyvinvoinnin tukemiseen ja mielenterveydellisiin haasteisiin puuttumiseen. Ennaltaehkäisevä työ olisi myös pitkällä aikavälillä taloudellisesti kannattavaa. Tätä koulujen mielenterveystyötä voisi toteuttaa yksilökohtaisen oppilashuollon kuraattori- ja psykologipalveluiden lisäksi esimerkiksi sisällyttämällä mielenterveyteen ja -hyvinvointiin liittyvää sisältöä enemmän koulunarkeen ja opetussisältöön.
Tavoitteeni tämän kandidaatin tutkielman kautta on nostaa esille opettajien ja muun koulun henkilökunnan merkitystä nuorten mielenterveyden edistämisessä. Toisaalta haluan muistuttaa tutkielmani kautta nuoruudessa havaituista mielenterveydellisistä mahdollisuuksista ja riskeistä. Lisäksi haluan avata uudenlaista näkökulmaa yläkoulun mielenterveystyöhön erilaisten menetelmien kautta.
Nuoruus on otollinen vaihe vaikuttaa ihmisten mielenterveyteen, sillä nuoruudessa mielenterveyteen liittyvät taidot kehittyvät ja toisaalta mielenterveydellisten haasteiden riski kasvaa. Tämän vuoksi yläkouluissa olisi tärkeää keskittää resursseja oppilaiden mielen hyvinvoinnin tukemiseen ja mielenterveydellisiin haasteisiin puuttumiseen. Ennaltaehkäisevä työ olisi myös pitkällä aikavälillä taloudellisesti kannattavaa. Tätä koulujen mielenterveystyötä voisi toteuttaa yksilökohtaisen oppilashuollon kuraattori- ja psykologipalveluiden lisäksi esimerkiksi sisällyttämällä mielenterveyteen ja -hyvinvointiin liittyvää sisältöä enemmän koulunarkeen ja opetussisältöön.
Tavoitteeni tämän kandidaatin tutkielman kautta on nostaa esille opettajien ja muun koulun henkilökunnan merkitystä nuorten mielenterveyden edistämisessä. Toisaalta haluan muistuttaa tutkielmani kautta nuoruudessa havaituista mielenterveydellisistä mahdollisuuksista ja riskeistä. Lisäksi haluan avata uudenlaista näkökulmaa yläkoulun mielenterveystyöhön erilaisten menetelmien kautta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34516]