Päiväkodin johtajien parijohtajuus : kokemuksia kahden päiväkodin johtajan rinnakkaisjohtamisen mallista
Hartonen, Pauliina (2021-06-21)
Hartonen, Pauliina
P. Hartonen
21.06.2021
© 2021 Pauliina Hartonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106228626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106228626
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksessa tapahtuneiden lukuisten muutosten myötä päiväkodin johtajan työnkuva on muuttunut entistä vaativammaksi ja moninaisemmaksi, ja uutta tutkimustietoa varhaiskasvatuksen johtajuuden kehittämistyöstä kaivataan. Kahden tasavertaisen, täysipäiväisen päiväkodin johtajan parijohtajuus on vielä verrattain harvinainen ilmiö niin suomalaisen varhaiskasvatuksen kentällä kuin tutkimuksessakin. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on lisätä tietoa ja ymmärrystä päiväkodin johtajien parijohtajuudesta tutkimalla kahden päiväkodin johtajan rinnakkaisjohtamisen mallia toteuttavan varhaiskasvatusyksikön johtajaparin sekä henkilöstön kokemuksia päiväkodin johtajien parijohtajuudesta.
Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu kahdesta osasta: johtajuuden jakamisen ilmiön tarkastelusta yleisellä tasolla sekä johtajuuden ja yhteisen johtajuuden tarkastelusta tutkimuksen kontekstissa varhaiskasvatuksessa. Tutkielma on laadullinen tapaustutkimus ja tutkimusaineisto muodostuu tutkimuksen kohdeorganisaation, erään eteläsuomalaisen varhaiskasvatusyksikön johtajaparin haastattelusta ja haastattelua täydentävästä sähköpostikeskustelusta sekä yksikön henkilöstölle suunnatun sähköisen kyselyn kyselyvastauksista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimuksen tulosten perusteella niin johtajapari kuin henkilöstö kokevat päiväkodin johtajien parijohtajuuden varsin myönteisenä ja merkityksellisenä. Parijohtajuudessa koetaan olevan monia hyviä puolia ja johtamismallin koetaan kehittyneen positiiviseen suuntaan sen käyttöönoton ja tutkimuksen aineistonkeruuhetken välillä. Vaikka johtajaparin sekä henkilöstön kokemukset painottuivat enemmän parijohtajuuden etujen ja mahdollisuuksien puolelle, muutamia kehittämisen tarpeitakin tunnistettiin. Parijohtajuuden mahdollisuuksien, kehityksen ja kehittämistarpeiden lisäksi tutkimuksessa selvisi, mitä toimiva parijohtajuus johtajaparin kokemusten mukaan edellyttää. Tutkimuksen tulosten perusteella päiväkodin johtajien parijohtajuudessa voi nähdä potentiaalia niin varhaiskasvatuksen johtajuuden haasteiden voittamiseen kuin päiväkodin johtajien ja henkilöstön työhyvinvoinnin sekä varhaiskasvatuksen laadun edistämiseen.
Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu kahdesta osasta: johtajuuden jakamisen ilmiön tarkastelusta yleisellä tasolla sekä johtajuuden ja yhteisen johtajuuden tarkastelusta tutkimuksen kontekstissa varhaiskasvatuksessa. Tutkielma on laadullinen tapaustutkimus ja tutkimusaineisto muodostuu tutkimuksen kohdeorganisaation, erään eteläsuomalaisen varhaiskasvatusyksikön johtajaparin haastattelusta ja haastattelua täydentävästä sähköpostikeskustelusta sekä yksikön henkilöstölle suunnatun sähköisen kyselyn kyselyvastauksista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimuksen tulosten perusteella niin johtajapari kuin henkilöstö kokevat päiväkodin johtajien parijohtajuuden varsin myönteisenä ja merkityksellisenä. Parijohtajuudessa koetaan olevan monia hyviä puolia ja johtamismallin koetaan kehittyneen positiiviseen suuntaan sen käyttöönoton ja tutkimuksen aineistonkeruuhetken välillä. Vaikka johtajaparin sekä henkilöstön kokemukset painottuivat enemmän parijohtajuuden etujen ja mahdollisuuksien puolelle, muutamia kehittämisen tarpeitakin tunnistettiin. Parijohtajuuden mahdollisuuksien, kehityksen ja kehittämistarpeiden lisäksi tutkimuksessa selvisi, mitä toimiva parijohtajuus johtajaparin kokemusten mukaan edellyttää. Tutkimuksen tulosten perusteella päiväkodin johtajien parijohtajuudessa voi nähdä potentiaalia niin varhaiskasvatuksen johtajuuden haasteiden voittamiseen kuin päiväkodin johtajien ja henkilöstön työhyvinvoinnin sekä varhaiskasvatuksen laadun edistämiseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34304]