Pedagoginen dokumentointi varhaiskasvatuksessa
Kehusmaa, Mira (2021-09-08)
Kehusmaa, Mira
M. Kehusmaa
08.09.2021
© 2021 Mira Kehusmaa. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202109108971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202109108971
Tiivistelmä
Tämän laadullisen, kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin toteutetun tutkielman tarkoituksena on kartoittaa teoreettisesta näkökulmasta pedagogista dokumentointia ja sen käyttöä varhaiskasvatuksen menetelmänä. Valtakunnalliset varhaiskasvatussuunnitelman perusteet velvoittavat, että pedagoginen dokumentointi on osa pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Pedagogisen dokumentoinnin avulla luodaan ymmärrys lasten kehityksestä, kasvusta ja oppimisesta. Tuohon tietoon pohjautuen varhaiskasvatusta suunnitellaan, toteutetaan, arvioidaan ja kehitetään yhdessä lasten ja huoltajien kanssa. Tutkielman aineisto koostuu kirjallisuudesta ja tutkimuksista, joissa dokumentointi ja pedagoginen dokumentointi näyttäytyvät.
Suomessa on tutkittu pedagogista dokumentointia vähän. Lisäksi pedagoginen dokumentointi etsii vielä paikkaansa suomalaisessa varhaiskasvatuksessa siellä työskentelevien kommenteissa, jonka vuoksi aihetta on merkittävä tutkia lisää. Tutkimukselleni asetin tehtäväksi selvittää, mitä pedagoginen dokumentointi on ja miten pedagoginen dokumentointi kirjallisuudessa näyttäytyy varhaiskasvatuksen menetelmänä.
Tuloksista käy ilmi, että pedagoginen dokumentointi on koko yhteisön yhteinen päätös ja valinta toimintakulttuurissa, jossa lasten osallisuus näyttäytyy tärkeänä osana. Pedagoginen dokumentointi on myös prosessi, jonka joka vaiheeseen sisältyy reflektointia kaikkien pedagogiseen dokumentointiin osallistuneiden voimin. Tutkimusten tulosten valossa pedagoginen dokumentointi lisää henkilöstön lapsituntemusta, ja huolellisuutta työn suunnittelussa ja arjen kehittämisessä. Lisäksi tulosten mukaan pedagoginen dokumentointi ei näyttäydy kaikkialla niin suuresti käytettynä menetelmänä, mitä valtakunnalliset varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ohjeistavat.
Suomessa on tutkittu pedagogista dokumentointia vähän. Lisäksi pedagoginen dokumentointi etsii vielä paikkaansa suomalaisessa varhaiskasvatuksessa siellä työskentelevien kommenteissa, jonka vuoksi aihetta on merkittävä tutkia lisää. Tutkimukselleni asetin tehtäväksi selvittää, mitä pedagoginen dokumentointi on ja miten pedagoginen dokumentointi kirjallisuudessa näyttäytyy varhaiskasvatuksen menetelmänä.
Tuloksista käy ilmi, että pedagoginen dokumentointi on koko yhteisön yhteinen päätös ja valinta toimintakulttuurissa, jossa lasten osallisuus näyttäytyy tärkeänä osana. Pedagoginen dokumentointi on myös prosessi, jonka joka vaiheeseen sisältyy reflektointia kaikkien pedagogiseen dokumentointiin osallistuneiden voimin. Tutkimusten tulosten valossa pedagoginen dokumentointi lisää henkilöstön lapsituntemusta, ja huolellisuutta työn suunnittelussa ja arjen kehittämisessä. Lisäksi tulosten mukaan pedagoginen dokumentointi ei näyttäydy kaikkialla niin suuresti käytettynä menetelmänä, mitä valtakunnalliset varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ohjeistavat.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34343]