Yhteisopettajuus koulun toimintakulttuurissa
Kiiski, Hanne (2021-09-08)
Kiiski, Hanne
H. Kiiski
08.09.2021
© 2021 Hanne Kiiski. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202109108978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202109108978
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman aiheena on yhteisopettajuus koulun toimintakulttuurissa. Tavoitteena on selvittää, mitä yhteisopettajuudella tarkoitetaan ja mitkä tekijät koulun toimintakulttuurissa edistävät tai estävät yhteisopettajuuden toteutumista. Tutkimus on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena, jonka perusteella olen luonut teoreettisen viitekehyksen yhteisopettajuudesta koulun toimintakulttuurissa. Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat yhteisopettajuus, inkluusio ja toimintakulttuuri.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella yhteisopettajuus voidaan määritellä eri tavoin. Tässä tutkimuksessa yhteisopettajuus tarkoittaa kahden tai useamman opettajan välistä yhteistyötä, jonka puitteissa opetusta suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan. Yhteisopettajuuden käsitteeseen liittyy tiiviisti inkluusion käsite. Inkluusiolla tarkoitetaan kaikkien oppilaiden tasavertaisia mahdollisuuksia osallistua opetukseen. Inklusiivisen kasvatuksen vaatimuksiin vastaaminen vaatii opetuksen järjestäjiä muuttamaan opetusmenetelmiä, ja tutkimustulosten mukaan yhteisopettajuus tarjoaa keinon järjestää opetus inkluusioperiaatetta tukevaksi. Kirjallisuuskatsauksesta käy ilmi, että inkluusioperiaatteesta huolimatta yhteisopettajuuden toteuttaminen on vähäistä.
Inklusiivinen kasvatus ja yhteisopettajuus vaikuttavat koulun toimintakulttuuriin ja sen kehittämiseen. Kirjallisuuskatsauksen perusteella inklusiivinen kasvatus ja yhteisöllisyys ovat yhteisopettajuutta edistävän toimintakulttuurin ydintä. Lisäksi koulun johdolla ja rehtorilla on kirjallisuuskatsauksen perusteella erityinen merkitys yhteisopettajuuden edistämisessä ja sitä tukevan toimintakulttuurin muodostamisessa. Tutkimukset osoittivat, että yhteisopettajuutta edistävä toimintakulttuuri on ennen kaikkea yhteisöllinen toimintakulttuuri, joka perustuu erilaisten oppijoiden hyväksymiselle ja heidän yhdenvertaiselle oikeudelleen saada opetusta. Yhteisopettajuutta edistävä toimintakulttuuri on hyväksynyt inkluusioperiaatteen ja pyrkii järjestämään kouluyhteisön käytänteet inkluusiota tukeviksi. Tässä koulun johdolla ja rehtorilla on keskeinen rooli. Myös toimintakulttuurissa olevat perusoletukset ja arvot tulee tiedostaa, sillä nämä ilmenevät kouluyhteisön käytänteissä.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella yhteisopettajuus voidaan määritellä eri tavoin. Tässä tutkimuksessa yhteisopettajuus tarkoittaa kahden tai useamman opettajan välistä yhteistyötä, jonka puitteissa opetusta suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan. Yhteisopettajuuden käsitteeseen liittyy tiiviisti inkluusion käsite. Inkluusiolla tarkoitetaan kaikkien oppilaiden tasavertaisia mahdollisuuksia osallistua opetukseen. Inklusiivisen kasvatuksen vaatimuksiin vastaaminen vaatii opetuksen järjestäjiä muuttamaan opetusmenetelmiä, ja tutkimustulosten mukaan yhteisopettajuus tarjoaa keinon järjestää opetus inkluusioperiaatetta tukevaksi. Kirjallisuuskatsauksesta käy ilmi, että inkluusioperiaatteesta huolimatta yhteisopettajuuden toteuttaminen on vähäistä.
Inklusiivinen kasvatus ja yhteisopettajuus vaikuttavat koulun toimintakulttuuriin ja sen kehittämiseen. Kirjallisuuskatsauksen perusteella inklusiivinen kasvatus ja yhteisöllisyys ovat yhteisopettajuutta edistävän toimintakulttuurin ydintä. Lisäksi koulun johdolla ja rehtorilla on kirjallisuuskatsauksen perusteella erityinen merkitys yhteisopettajuuden edistämisessä ja sitä tukevan toimintakulttuurin muodostamisessa. Tutkimukset osoittivat, että yhteisopettajuutta edistävä toimintakulttuuri on ennen kaikkea yhteisöllinen toimintakulttuuri, joka perustuu erilaisten oppijoiden hyväksymiselle ja heidän yhdenvertaiselle oikeudelleen saada opetusta. Yhteisopettajuutta edistävä toimintakulttuuri on hyväksynyt inkluusioperiaatteen ja pyrkii järjestämään kouluyhteisön käytänteet inkluusiota tukeviksi. Tässä koulun johdolla ja rehtorilla on keskeinen rooli. Myös toimintakulttuurissa olevat perusoletukset ja arvot tulee tiedostaa, sillä nämä ilmenevät kouluyhteisön käytänteissä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34343]