”Ehkä et ymmärtänyt tai tiennyt kuinka voisit auttaa tai olla tukena. Ehkä Sinä halusit olla läsnä, mutta et tiennyt kuinka.” : sateenkaarinuorten peruskoulukokemukset opettajille kirjoitetuissa avoimissa kirjeissä
Holappa, Ellinoora (2021-10-05)
Holappa, Ellinoora
E. Holappa
05.10.2021
© 2021 Ellinoora Holappa. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202110089111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202110089111
Tiivistelmä
Seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuus ja vähemmistöryhmien oikeudet ovat teemoja, jotka puhuttavat ihmisiä enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Seksuaali- ja sukupuolitietoinen opetus on tullut osaksi myös peruskoulun tavoitteita, ja sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus tunnustetaan myös opetussuunnitelmassa. Silti viime vuosien kouluterveyskyselyiden tulokset kertovat, että seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat lapset ja nuoret voivat koulussa keskimäärin huonommin kuin ikätoverinsa. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuutta sekä sateenkaarinuoria käsitteleviä aiempia tutkimuksia.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien nuorten ja nuorten aikuisten peruskoulukokemuksia narratiivien temaattisen analyysin avulla. Aineisto koostuu yhdestätoista kirjeen muotoon kirjoitetusta kirjoitelmasta, jotka on kerätty sosiaalisen median kanavia hyödyntäen. Kirjoittajat ovat iältään 15–30-vuotiaita nuoria ja nuoria aikuisia, jotka kuuluvat seksuaali- ja/tai sukupuolivähemmistöön. Kuvitteellisten kirjeiden vastaanottajina ovat kirjoittajien peruskouluaikaiset opettajat. Tutkimustulokset on jaettu neljään pääteemaan. Tulosten mukaan sateenkaarinuoret kokevat peruskoulun pitävän sisällään useita heteronormatiivisia toimintatapoja, jotka asettavat vähemmistönuoret eriarvoiseen asemaan. Nuorten mukaan moninaisuutta käsitellään koulun opetuksessa liian vähän, ja opettajilla ei ole riittäviä taitoja moninaisuuden kohtaamiseen. Sateenkaarinuoret kohtaavat koulussa kiusaamista ja syrjintää, johon ei puututa riittävästi. Opettajakokemukset ovat moninaisia, ja kirjeissä opettajat saavat sekä positiivisia että negatiivisia kuvauksia. Koulun ilmapiirillä ja syrjityksi tulemisen pelolla näyttää olevan vaikutusta siihen, miten avoimesti nuoret kertovat identiteetistään kouluympäristössä. Koulukokemukset vaikuttavat nuorten psyykkiseen hyvinvointiin ja identiteetin etsimiseen peruskouluvuosina. Sateenkaarinuorten koulukokemusten tutkimiselle on tarvetta myös jatkossa, esimerkiksi sateenkaarinuorten ja opettajien välisiä suhteita tutkimalla olisi mahdollista saada uutta tietoa. Minority rights and diversity of sexuality and gender are themes that appeal people more than ever before. Sexual and gender-conscious teaching has also become part of primary school goals. The curriculum also recognizes gender and sexual diversity. Nevertheless, the results of recent school health surveys show that children and young people belonging to sexual and gender minorities perform on average worse in school than other students. The theoretical framework consists of a diversity of gender and sexuality and previous studies on rainbow youth.
The aim of this study was to examine the primary school experiences of young people and young adults belonging to sexual and gender minorities through the thematic analysis of narratives. The material consists of 11 written in the form of a letter, collected using social media channels. The authors are young people and young adults between the ages of 15 and 30. All authors belong to a sexual and/or gender minority. The letters are written to the writers’ primary school teachers.
The results of the research are divided into four main themes. According to the results, rainbow youth feel that comprehensive school contains several heteronormative practices that place minority youth in an unequal position. According to young people, diversity is under-addressed in school education, and teachers do not have sufficient skills to meet diversity. Rainbow youths face bullying and discrimination at school that is not adequately addressed. Teacher experiences are diverse, and in letters teachers receive both positive and negative descriptions. The atmosphere in school and the fear of being discriminated against seem to have an impact on how openly young people talk about their identity in the school environment. School experiences affect young people’s mental well-being and the search for identity during primary school years. There is still a need to study the school experiences of rainbow youth in the future, for example by studying the relationship between rainbow youth and teachers, it would be possible to obtain important new information.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien nuorten ja nuorten aikuisten peruskoulukokemuksia narratiivien temaattisen analyysin avulla. Aineisto koostuu yhdestätoista kirjeen muotoon kirjoitetusta kirjoitelmasta, jotka on kerätty sosiaalisen median kanavia hyödyntäen. Kirjoittajat ovat iältään 15–30-vuotiaita nuoria ja nuoria aikuisia, jotka kuuluvat seksuaali- ja/tai sukupuolivähemmistöön. Kuvitteellisten kirjeiden vastaanottajina ovat kirjoittajien peruskouluaikaiset opettajat. Tutkimustulokset on jaettu neljään pääteemaan. Tulosten mukaan sateenkaarinuoret kokevat peruskoulun pitävän sisällään useita heteronormatiivisia toimintatapoja, jotka asettavat vähemmistönuoret eriarvoiseen asemaan. Nuorten mukaan moninaisuutta käsitellään koulun opetuksessa liian vähän, ja opettajilla ei ole riittäviä taitoja moninaisuuden kohtaamiseen. Sateenkaarinuoret kohtaavat koulussa kiusaamista ja syrjintää, johon ei puututa riittävästi. Opettajakokemukset ovat moninaisia, ja kirjeissä opettajat saavat sekä positiivisia että negatiivisia kuvauksia. Koulun ilmapiirillä ja syrjityksi tulemisen pelolla näyttää olevan vaikutusta siihen, miten avoimesti nuoret kertovat identiteetistään kouluympäristössä. Koulukokemukset vaikuttavat nuorten psyykkiseen hyvinvointiin ja identiteetin etsimiseen peruskouluvuosina. Sateenkaarinuorten koulukokemusten tutkimiselle on tarvetta myös jatkossa, esimerkiksi sateenkaarinuorten ja opettajien välisiä suhteita tutkimalla olisi mahdollista saada uutta tietoa.
The aim of this study was to examine the primary school experiences of young people and young adults belonging to sexual and gender minorities through the thematic analysis of narratives. The material consists of 11 written in the form of a letter, collected using social media channels. The authors are young people and young adults between the ages of 15 and 30. All authors belong to a sexual and/or gender minority. The letters are written to the writers’ primary school teachers.
The results of the research are divided into four main themes. According to the results, rainbow youth feel that comprehensive school contains several heteronormative practices that place minority youth in an unequal position. According to young people, diversity is under-addressed in school education, and teachers do not have sufficient skills to meet diversity. Rainbow youths face bullying and discrimination at school that is not adequately addressed. Teacher experiences are diverse, and in letters teachers receive both positive and negative descriptions. The atmosphere in school and the fear of being discriminated against seem to have an impact on how openly young people talk about their identity in the school environment. School experiences affect young people’s mental well-being and the search for identity during primary school years. There is still a need to study the school experiences of rainbow youth in the future, for example by studying the relationship between rainbow youth and teachers, it would be possible to obtain important new information.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34186]