Ympäristökasvatusta antroposentrismin ja syväekologian välissä
Lehtonen, Kaisa (2021-06-04)
Lehtonen, Kaisa
K. Lehtonen
04.06.2021
© 2021 Kaisa Lehtonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106178455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106178455
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoitus on pureutua ympäristökasvatukseen ja sen tavoittelemaan luontosuhteeseen kahden vastakkaisen ympäristösuuntauksen näkökulmasta. Työn tutkimuskysymys onkin seuraavanlainen: Millaiseen luontosuhteeseen ympäristökasvatuksella pyritään antroposentrismin ja syväekologian näkökulmasta? Valitsin nämä ympäristösuuntaukset, koska ne ovat laajoja ja merkittäviä, mutta myös vastakkaisia, jolloin niiden avulla toivoin löytäväni ympäristökasvatuksesta paremmin erilaisia sävyjä. Huomio työssä kohdistuu nimenomaan luontosuhteeseen, koska myönteinen ja vahva luontosuhde nostetaan monissa yhteyksissä merkittäväksi tekijäksi suhteessa ympäristövastuulliseen käyttäytymiseen. Luontosuhteen merkitys luonnon kannalta on minulle ilmeinen, sillä ajattelen ihmisen toiminnan perustuvan paljolti arvostuksille ja käsityksille.
Aloitan työni perehtymällä näihin ympäristösuuntauksiin. Käsittelen antroposentrismiä työssäni laajemmin, koska se on nähdäkseni ympäristöhistorialliselta vaikuttavuudeltaan merkittävämpi suuntaus. Antroposentrismi on ihmiskeskeisyyttä, jossa ihminen on luontoa hallitsevassa asemassa käyttäessään luontoa hyväkseen omia tarpeitaan ja päämääriään varten, mikä nähdään täysin oikeutettuna. Syväekologiassa sen sijaan korostetaan luonnon itseisarvoa ja sitä, miten ihminen olisi nähtävä muiden lajien kanssa samanarvoisena. Syväekologia kritisoi suuntauksena antroposentristä maailmankuvaa ja pyrkii sen vaikutusten minimoimiseen.
Suuntausten käsittelyn jälkeen siirryn ympäristökasvatuksen kentälle. Tällainen käsittelyjärjestys mahdollistaa luontevan teemojen yhdistämisen. Ympäristökasvatuksen tarpeellisuus on tunnustettu ympäristöongelmien tunnistamisen ja ympäristöhuolen myötä. Ympäristökasvatuksella tavoitellaan ympäristötietoisia, ympäristövastuullisesti toimivia ja luontoon empaattisesti suhtautuvia ihmisiä. Tavoitteet ovat äkkiseltään kaikki hyvinkin syväekologisia, mutta tarkempi tarkastelu osoittaa niiden antroposentrisiä arvoperusteita. Työn yhtenä tarkoituksena on korostaa kasvatuksen mahdollisuuksia antroposentrismin kukistamiseksi, miksi työni istuu kasvatustieteen kentällä parhaiten kasvatusfilosofian alueelle, jossa keskeistä on sivistyneemmän tulevaisuuden pohtiminen.
Aloitan työni perehtymällä näihin ympäristösuuntauksiin. Käsittelen antroposentrismiä työssäni laajemmin, koska se on nähdäkseni ympäristöhistorialliselta vaikuttavuudeltaan merkittävämpi suuntaus. Antroposentrismi on ihmiskeskeisyyttä, jossa ihminen on luontoa hallitsevassa asemassa käyttäessään luontoa hyväkseen omia tarpeitaan ja päämääriään varten, mikä nähdään täysin oikeutettuna. Syväekologiassa sen sijaan korostetaan luonnon itseisarvoa ja sitä, miten ihminen olisi nähtävä muiden lajien kanssa samanarvoisena. Syväekologia kritisoi suuntauksena antroposentristä maailmankuvaa ja pyrkii sen vaikutusten minimoimiseen.
Suuntausten käsittelyn jälkeen siirryn ympäristökasvatuksen kentälle. Tällainen käsittelyjärjestys mahdollistaa luontevan teemojen yhdistämisen. Ympäristökasvatuksen tarpeellisuus on tunnustettu ympäristöongelmien tunnistamisen ja ympäristöhuolen myötä. Ympäristökasvatuksella tavoitellaan ympäristötietoisia, ympäristövastuullisesti toimivia ja luontoon empaattisesti suhtautuvia ihmisiä. Tavoitteet ovat äkkiseltään kaikki hyvinkin syväekologisia, mutta tarkempi tarkastelu osoittaa niiden antroposentrisiä arvoperusteita. Työn yhtenä tarkoituksena on korostaa kasvatuksen mahdollisuuksia antroposentrismin kukistamiseksi, miksi työni istuu kasvatustieteen kentällä parhaiten kasvatusfilosofian alueelle, jossa keskeistä on sivistyneemmän tulevaisuuden pohtiminen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37130]