Veneenrakennus Suomessa
Kostiainen, Anton (2021-06-12)
Kostiainen, Anton
A. Kostiainen
12.06.2021
© 2021 Anton Kostiainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106158289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106158289
Tiivistelmä
Työssä käydään läpi suomalalaista veneenrakennusta. Tähän sisältyy historiaa aiheesta, veneenrakennuksen metodeja, verrataan eri malleja sekä veneteknillisiä yksityiskohtia, jotka suunnittelijan ja rakentajan on otettava huomioon. Veneenrakennus on laaja ilmiö, työssä ei juurikaan tarkastella suuria venetelakoita. Katselmus keskittyy nimenomaan suomalaiseen kädenjälkeen.
Veneenrakennuksella on maassa pitkä historia, koska vesialuetta on Suomessa paljon, ollaan veneitä aina tarvittu. Vene tehtiin ensin vain yhdestä tukista kanootinmalliseksi haapioksi. Siihen myöhemmin tarvittiin lisää tilaa ja lisättiin reunoja. Malli mukautui maantieteellisesti erilaiseksi ympäri Suomea.
Suunnittelija tarvitsee muun koneensuunnitteluosaamisen lisäksi kokemusta veneistä ja niiden ajamisesta. Suunnittelijalle ja rakentajalle juuri veneenrakennuksessa on ominaista linjapiirrokset ja uloslyöntitaulukko. Rakentajan on oltava taitava käsistään ja osattava monenlaisia eri asioita. Työssä käydään läpi puisen soutuveneen rakennusprosessi.
Yleisimmät veneet Suomessa ovat puu-, lasikuitu- ja alumiiniveneet. Niissä on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Työssä myös tarkastellaan veneen merikelpoisuutta, runkoa ja moottoria, joista veneen suunnittelija ja rakentajan on tiedettävä.
Suomessa veneet pyritään rakentamaan käyttötarkoituksen ja maantieteellisten vesien mukaisesti. Suomessa on yhä useita pieniä venepajoja, joissa rakennetaan ja korjataan veneitä.
Veneenrakennuksella on maassa pitkä historia, koska vesialuetta on Suomessa paljon, ollaan veneitä aina tarvittu. Vene tehtiin ensin vain yhdestä tukista kanootinmalliseksi haapioksi. Siihen myöhemmin tarvittiin lisää tilaa ja lisättiin reunoja. Malli mukautui maantieteellisesti erilaiseksi ympäri Suomea.
Suunnittelija tarvitsee muun koneensuunnitteluosaamisen lisäksi kokemusta veneistä ja niiden ajamisesta. Suunnittelijalle ja rakentajalle juuri veneenrakennuksessa on ominaista linjapiirrokset ja uloslyöntitaulukko. Rakentajan on oltava taitava käsistään ja osattava monenlaisia eri asioita. Työssä käydään läpi puisen soutuveneen rakennusprosessi.
Yleisimmät veneet Suomessa ovat puu-, lasikuitu- ja alumiiniveneet. Niissä on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Työssä myös tarkastellaan veneen merikelpoisuutta, runkoa ja moottoria, joista veneen suunnittelija ja rakentajan on tiedettävä.
Suomessa veneet pyritään rakentamaan käyttötarkoituksen ja maantieteellisten vesien mukaisesti. Suomessa on yhä useita pieniä venepajoja, joissa rakennetaan ja korjataan veneitä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34311]