Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ujon lapsen kohtaaminen päiväkodissa

Nesterenko, Angelina (2021-05-28)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202106018207.pdf (519.6Kt)
nbnfioulu-202106018207_pdfa_report.xml (240.0Kt)
nbnfioulu-202106018207_mods.xml (10.90Kt)
nbnfioulu-202106018207_solr.xml (25.24Kt)
Lataukset: 


Nesterenko, Angelina
A. Nesterenko
28.05.2021
© 2021 Angelina Nesterenko. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106018207
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitän, mitkä tekijät vaikuttavat ujon lapsen kohtaamiseen päiväkodissa. Selvitän myös, millä tavoin aikuiset voivat tukea ujon lapsen sosioemotionaalisia taitoja päiväkotiryhmässä. Tutkimukseni tavoitteena on lisätä varhaiskasvatuksen henkilöstön tietoisuutta sekä omaa ymmärrystä ujon lapsen kohtaamisen laatuun vaikuttavista tekijöistä sekä siitä, miten aikuiset voivat tukea ujoa lasta päiväkodissa.

Toteutan tutkimukseni kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Menetelmänä käytän integroivaa kirjallisuuskatsausta, jonka avulla kuvaan aihetta monipuolisesti ja pyrin tuottamaan myös uutta tietoa. Tutkimukseni aineisto koostuu suomalaisista ja kansainvälisistä tutkimuksista sekä kurssikirjallisuudesta. Tutkimukseni kohteena ovat yli 3-vuotiaat ujot lapset, joiden ujous näyttäytyy arkuutena sekä vetäytyvänä ja hitaasti lämpenevänä käyttäytymisenä ja jotka tarvitsevat aikuisten tukea sosioemotionaalisiin taitoihinsa. Tarkastelen ujon lapsen kohtaamista aikuisen näkökulmasta, mutta myös lapsen näkökulma tulee esiin.

Aikuisen ja lapsen välisen vuorovaikutuksen sekä kohtaamisen laatua pidetään tärkeimpänä laatutekijänä päiväkodissa. Se on erityisen merkityksellistä lapsille, jotka tarvitsevat tukea sosioemotionaalisiin taitoihinsa. Ujon lapsen sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa on tärkeää kiinnittää huomiota aikuisten toimintaan sekä tukea lapsen itsesäätely- ja vuorovaikutustaitoja. Varmistaakseen ujon lapsen laadukkaan kohtaamisen aikuisten on tärkeää olla tietoisia tekijöistä, jotka siihen vaikuttavat. Tässä tutkimuksessa selvisi ujon lapsen kohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä, joita ovat muun muassa resurssipula, aikuisen vuorovaikutustapa sekä aikuisen ja lapsen temperamentit ja niiden yhteensopivuus.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38821]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen