Pelinkehitysprosessin ongelmia ja ratkaisuja
Alatalo, Aarni (2021-05-24)
Alatalo, Aarni
A. Alatalo
24.05.2021
© 2021 Aarni Alatalo. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105288191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105288191
Tiivistelmä
Videopelien kehittäminen on muuttunut yksinkertaisista, muutamien ihmisten tekemistä peleistä kymmenien tai satojen ihmisten kehittämiin, monimutkaisiin ja sisällöltään laajoihin peleihin. Teknologian kehittymisen myötä aiemmat, tiukat rajoitukset laitteistolle ovat vähentyneet ja työkalut pelien kehittämiseen ovat parantuneet. Silti pelien tekeminen ei ole helpottunut. Kehitysprosessi on yksi ratkaisevista tekijöistä kaupallisesti menestyvän ja laadullisesti hyvän pelin tuottamiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia pelinkehitysprosessit ovat, millaisia ongelmia niissä esiintyy sekä miten ongelmia on yritetty ratkaista. Peliala vaikuttaa päälle päin ohjelmistokehitykseltä, mutta uniikit aspektit, kuten omaperäisyys, innovaatio ja luovuus tekevät pelien kehittämisestä hyvin erilaista ohjelmistokehitykseen verrattuna. Pelien ja ohjelmistokehityksen tavoitteet ovat filosofisesti myös hyvin erilaiset, sillä pelien päämääränä on tarjota käyttäjälle viihdyttävyyttä. Johtopäätöksenä onkin, että peliala tulisi nähdä omana alanaan, ei osana ohjelmistokehitystä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34545]