Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alle 3-vuotiaiden lasten taiteellinen toimijuus varhaiskasvatuksessa

Ojala, Suvi (2021-05-21)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202105278188.pdf (298.3Kt)
nbnfioulu-202105278188_pdfa_report.xml (226.3Kt)
nbnfioulu-202105278188_mods.xml (10.79Kt)
nbnfioulu-202105278188_solr.xml (24.96Kt)
Lataukset: 


Ojala, Suvi
S. Ojala
21.05.2021
© 2021 Suvi Ojala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105278188
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuoda lisää tietoa alle 3-vuotiaiden lasten taidekasvatuksesta ja heidän taiteellisesta toimijuudestansa sekä lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen henkilöstön eli taidekasvattajien, mahdollisuuksista tukea alle 3-vuotiaiden lasten taiteellista toimijuutta varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimuksen lähtökohtana toimii Karvin vuoden 2019 julkaisema arviointiraportti, jonka mukaan varhaiskasvatuksen taidekasvatus on laadultaan heikkoa sekä varhaiskasvatuksen henkilöstö kokee tarvitsevansa tukea alle 3-vuotiaiden lasten pedagogiikassa (Repo ym., 2019, 72, 159).

Tutkimuksessani vastaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin:

1. Miten alle 3-vuotiaiden lasten taiteellinen toimijuus näyttäytyy osana varhaiskasvatuksen taidekasvatusta?

2. Kuinka taidekasvattaja voi omalla toiminnallaan tukea alle 3-vuotiaiden lasten taiteellista toimijuutta?

Tutkimuksessani alle 3-vuotiaiden lasten taiteellisella toimijuudella tarkoitetaan lasten kykyä ilmaista itseään taiteen eri keinoin varhaiskasvatuksen arjen eri tilanteissa (Pääjoki, 2020). Heidän taiteellinen toimijuutensa näyttäytyy varhaiskasvatuksessa tuokioiden lisäksi päiväkodin arjen pienissä hetkissä, kuten pukemistilanteissa. Tutkimustulokset osoittavat, että lasten taiteellista toimijuutta voidaan tukea kiinnittämällä huomiota taidekasvatuksen erilaisiin oppimisympäristöihin, materiaaleihin ja välineisiin sekä taidekasvattajan heittäytymiseen taiteen vietäväksi. Lisäksi taiteellisen toimijuuden tukemisessa tärkeässä asemassa ovat taidekasvattajan omat käsitykset taidekasvatuksesta ja taidekasvatuksen merkityksellisyydestä sekä itsestään taidekasvattajana.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37794]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen