Jakamistalous liikenteessä
Järvinen, Inka (2021-05-24)
Järvinen, Inka
I. Järvinen
24.05.2021
© 2021 Inka Järvinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105278179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105278179
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin työssä tutustutaan jakamistalouteen ja sen vaikutukseen liikenteen näkökulmasta. Perehdytään ensin kirjallisuuskatsauksena jakamistalouteen käsitteenä ja sen pääpiirteisiin liikenteessä. Tutustutaan myös tarkemmin kahteen näkyvimpään jakamistalouden muotoon liikenteessä, yhteiskäyttöautoihin sekä kimppakyyteihin. Näihin perehdytään kirjalliskatsauksella sekä tutustumalla erilaisiin alan palveluihin ja pilottihankkeisiin. Työssä pyritään selvittämään jakamistalouden vaikutukset liikenteessä sekä sen tämän hetkinen tilanne.
Jakamistalous on tulevaisuudessa yhä tärkeämmässä roolissa kestävän kehityksen saralla ja tätä kautta se tulee näkymään enemmän myös liikenteessä. Tällä hetkellä on yhteiskäyttöautojen sekä kimppakyytien osuus vielä vähäistä, mutta jotta liikenteestä saadaan vähäpäästöisempää ja tulevaisuuden maailmaan sopivampaa, tulee niiden suosio kasvamaan. Yhteiskäyttöpalveluiden muotoja on monia, tässä työssä käydään tarkemmin läpi round trip, free floating sekä vertaisvuokraus palvelumallit. Kimppakyytien muotoja on olemassa huomattavasti vähemmän kuin yhteiskäyttöpalveluiden muotoja. Palvelut kimppakyytien parissa ovat vielä harvassa sitä rajoittavan taksilain vuoksi. Kyydeistä ei laillisesti saa tehdä tuloa, joten palveluiden muodostaminen on haastavaa. Erilaisten yhteisöiden sisällä toimivat ryhmät ovatkin suuressa roolissa kimppakyytien toiminnassa.
Työssä käydään lisäksi läpi yhteiskäyttöpalveluiden sekä kimppakyytien vaikutusta yhteiskunnassa sekä päästöjen vähentämisessä. Yhteiskäyttöautojen sekä kimppakyytien suosiminen vähentävät autojen määrää liikenteessä sekä sitä kautta ajavat liikennettä kokonaisuutena kohti liikennepolitiikan tavoitteita. Palvelut luovat liikenteeseen uuden mahdollisuuden liikkua ympäristöystävällisesti omistamatta omaa autoa. Omistamisen kulttuurista on kuitenkin haastava siirtyä palvelukeskeiseen ajatteluun, joten muutos näiden suosimiseen ei tapahdu haasteitta eikä salamannopeasti. Uusi ajattelutapa vie aikaa ja toivottavasti löytää paikkansa yhteiskunnassa liikkumisen osana.
Jakamistalous on tulevaisuudessa yhä tärkeämmässä roolissa kestävän kehityksen saralla ja tätä kautta se tulee näkymään enemmän myös liikenteessä. Tällä hetkellä on yhteiskäyttöautojen sekä kimppakyytien osuus vielä vähäistä, mutta jotta liikenteestä saadaan vähäpäästöisempää ja tulevaisuuden maailmaan sopivampaa, tulee niiden suosio kasvamaan. Yhteiskäyttöpalveluiden muotoja on monia, tässä työssä käydään tarkemmin läpi round trip, free floating sekä vertaisvuokraus palvelumallit. Kimppakyytien muotoja on olemassa huomattavasti vähemmän kuin yhteiskäyttöpalveluiden muotoja. Palvelut kimppakyytien parissa ovat vielä harvassa sitä rajoittavan taksilain vuoksi. Kyydeistä ei laillisesti saa tehdä tuloa, joten palveluiden muodostaminen on haastavaa. Erilaisten yhteisöiden sisällä toimivat ryhmät ovatkin suuressa roolissa kimppakyytien toiminnassa.
Työssä käydään lisäksi läpi yhteiskäyttöpalveluiden sekä kimppakyytien vaikutusta yhteiskunnassa sekä päästöjen vähentämisessä. Yhteiskäyttöautojen sekä kimppakyytien suosiminen vähentävät autojen määrää liikenteessä sekä sitä kautta ajavat liikennettä kokonaisuutena kohti liikennepolitiikan tavoitteita. Palvelut luovat liikenteeseen uuden mahdollisuuden liikkua ympäristöystävällisesti omistamatta omaa autoa. Omistamisen kulttuurista on kuitenkin haastava siirtyä palvelukeskeiseen ajatteluun, joten muutos näiden suosimiseen ei tapahdu haasteitta eikä salamannopeasti. Uusi ajattelutapa vie aikaa ja toivottavasti löytää paikkansa yhteiskunnassa liikkumisen osana.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34516]