Lämmin vuorovaikutus oppilaan haastavan käytöksen vähentämiskeinona : kouluhenkilökunnan näkemyksiä lämpimän vuorovaikutuksen hyödyllisyydestä ja käyttämisestä oppilaan haastavan käytöksen vähentämiskeinona
Tauriainen, Laura (2021-05-18)
Tauriainen, Laura
L. Tauriainen
18.05.2021
© 2021 Laura Tauriainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105268164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105268164
Tiivistelmä
Lämpimässä vuorovaikutuksessa aikuinen kohtaa oppilaan ystävällisesti ja välittävästi sekä kuulee oppilasta. Haastavasti käyttäytyvien oppilaiden uskotaan hyötyvän lämpimästä vuorovaikutuksesta, sillä aikuisen osoittama ystävällisyys tukee oppilaan psyykkistä kehitytä, parantaa oppilaan mielentilaa sekä lisää lapsen luottamusta aikuista kohtaan. Kouluhenkilökunnan on tärkeää käyttää lämmintä vuorovaikutusta haastavasti käyttäytyvien lasten tukemisessa, sillä monet tukea tarvitsevat lapset eivät pääse psykiatrisen hoidon piiriin, mutta miltei kaikki ovat kouluopetuksessa.
Tutkielmassa selvitettiin, kuinka hyödyllisenä keinona kouluhenkilökunta pitää lämmintä vuorovaikutusta oppilaan haastavan käytöksen vähentämiseksi sekä kuinka paljon kouluhenkilökunta käyttää omassa työssään lämmintä vuorovaikutusta. Lisäksi selvitettiin, mitkä kouluhenkilökunnan taustatekijät, vaikuttavat lämpimän vuorovaikutuksen hyödyllisyyden kokemiseen ja käyttämiseen. Sähköiseen lämpimän vuorovaikutuksen hyödyllisyyttä ja käyttöä mittaavaan kyselylomakkeeseen vastasi 73 kouluhenkilökunnan jäsentä. Kyselylomakeesta saatua aineistoa analysoitiin SPSS-ohjelmalla Mann-Whitneyn U -testillä, Kruskal-Wallis testillä ja Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimella.
Tulokset osoittavat, että kouluhenkilökunta piti lämmintä vuorovaikutusta toimivana keinona haastavan käytöksen vähentämiseksi ja sitä myös käytettiin paljon omassa työssä. Taustatekijöistä ammatti, kouluhenkilökunnan työskentelemä luokka-aste ja luokkakoko sekä kouluhenkilökunnan kokeman haastavan käytöksen määrä vaikutti lämpimän vuorovaikutuksen hyödyllisyyden kokemiseen ja käyttämiseen omassa työssään.
Tutkielma tarjoaa tietoa kouluhenkilökunnan käyttämästä lämpimän vuorovaikutuksen määrästä sekä taustatekijöistä, jotka vaikuttavat lämpimän vuorovaikutuksen käyttämiseen. Ymmärtäessämme lämpimän vuorovaikutuksen käyttämisen taustalla olevia tekijöitä voimme myös löytää uusia keinoja lisätä kouluhenkilökunnan käyttämän lämpimän vuorovaikutuksen määrää. In warm interaction, an adult confronts student with friendliness and care and the adult listens to what the student has to say. Students, who behave challengingly, are believed to benefit from warm interaction because friendliness from an adult supports the students psychological development, improves the students state of mind and also improves the students trust towards adults. It is important that the school personnel use warm interaction when dealing with challenging children because many of these children are not eligible for psychiatric care but almost all of them are in school teaching.
In this thesis the opinion of the school personnel on the usefulness of warm interaction in reducing challenging behavior was examined. Also, the utilization amount of warm interaction by school personnel was examined and what effect does underlying factors of the personnel have on the usage of warm interaction. The usefulness and utilization amount of warm interaction was measured by using a survey and there were 73 respondents. The gathered data was analyzed with SPSS-programs Mann-Whitney U -test, Kruskal-Wallis -test and Spearman’s rank correlation coefficient.
The results indicate that the school personnel consider warm interaction to be an efficient method on reducing challenging behavior and it was also used a lot at work. From the underlying factors occupational title, school grade, class size and the amount of challenging behavior in the class influenced on how beneficial the warm interaction was considered to be and how much it was utilized at work.
This thesis offers information on how much warm interaction is used by school personnel and what effect does the underlying factors have on the usage of warm interaction. When we understand the underlying factors behind the usage of the warm interaction, we can find new ways to increase the utilization of warm interaction among school personnel.
Tutkielmassa selvitettiin, kuinka hyödyllisenä keinona kouluhenkilökunta pitää lämmintä vuorovaikutusta oppilaan haastavan käytöksen vähentämiseksi sekä kuinka paljon kouluhenkilökunta käyttää omassa työssään lämmintä vuorovaikutusta. Lisäksi selvitettiin, mitkä kouluhenkilökunnan taustatekijät, vaikuttavat lämpimän vuorovaikutuksen hyödyllisyyden kokemiseen ja käyttämiseen. Sähköiseen lämpimän vuorovaikutuksen hyödyllisyyttä ja käyttöä mittaavaan kyselylomakkeeseen vastasi 73 kouluhenkilökunnan jäsentä. Kyselylomakeesta saatua aineistoa analysoitiin SPSS-ohjelmalla Mann-Whitneyn U -testillä, Kruskal-Wallis testillä ja Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimella.
Tulokset osoittavat, että kouluhenkilökunta piti lämmintä vuorovaikutusta toimivana keinona haastavan käytöksen vähentämiseksi ja sitä myös käytettiin paljon omassa työssä. Taustatekijöistä ammatti, kouluhenkilökunnan työskentelemä luokka-aste ja luokkakoko sekä kouluhenkilökunnan kokeman haastavan käytöksen määrä vaikutti lämpimän vuorovaikutuksen hyödyllisyyden kokemiseen ja käyttämiseen omassa työssään.
Tutkielma tarjoaa tietoa kouluhenkilökunnan käyttämästä lämpimän vuorovaikutuksen määrästä sekä taustatekijöistä, jotka vaikuttavat lämpimän vuorovaikutuksen käyttämiseen. Ymmärtäessämme lämpimän vuorovaikutuksen käyttämisen taustalla olevia tekijöitä voimme myös löytää uusia keinoja lisätä kouluhenkilökunnan käyttämän lämpimän vuorovaikutuksen määrää.
In this thesis the opinion of the school personnel on the usefulness of warm interaction in reducing challenging behavior was examined. Also, the utilization amount of warm interaction by school personnel was examined and what effect does underlying factors of the personnel have on the usage of warm interaction. The usefulness and utilization amount of warm interaction was measured by using a survey and there were 73 respondents. The gathered data was analyzed with SPSS-programs Mann-Whitney U -test, Kruskal-Wallis -test and Spearman’s rank correlation coefficient.
The results indicate that the school personnel consider warm interaction to be an efficient method on reducing challenging behavior and it was also used a lot at work. From the underlying factors occupational title, school grade, class size and the amount of challenging behavior in the class influenced on how beneficial the warm interaction was considered to be and how much it was utilized at work.
This thesis offers information on how much warm interaction is used by school personnel and what effect does the underlying factors have on the usage of warm interaction. When we understand the underlying factors behind the usage of the warm interaction, we can find new ways to increase the utilization of warm interaction among school personnel.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]