Sukupuolitietoisuuden edistäminen musiikkikasvatuksessa
Laine, Laura (2021-05-20)
Laine, Laura
L. Laine
20.05.2021
© 2021 Laura Laine. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105248138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105248138
Tiivistelmä
Tässä kirjallisuuskatsauksena suoritetussa kandidaatin tutkielmassa etsitään keinoja edistää sukupuolitietoista musiikkikasvatusta. Instrumenttivalinnoissa ja tunneilla käyttäytymisessä on pitkään huomattu esiintyvän sukupuolittuneisuutta. Suurin osa klassisen instrumentinsoittajista ovat tyttöjä, kun taas pojat edustavat enemmistöä bändisoittimissa. Tunneilla pojat ovat taas äänekkäämpiä ja tytöt hiljaisempia. Aloin kiinnostumaan aiheesta, kun huomasin niin monen asian olevan sukupuolittunutta ja halusinkin selvittää, mistä se johtuu ja mitä sukupuolten tasa-arvon eteen voisi tehdä musiikinopettajana. Tutkimuskysymyksenä minulla on: Miten edistää sukupuolitietoista musiikkikasvatusta?
Avaan tutkielmassani käsitteet sukupuoli, sukupuoliroolit sekä sukupuolitietoisuus. Sukupuoli on monien tekijöiden summa, joka muuttuu jatkuvasti. Ihminen voi kokea itsensä naisena, miehenä tai jotain sen väliltä tai ulkopuolelta. Jokainen määrittää itse oman sukupuolensa. Sukupuolirooleilla taas tarkoitetaan sitä, kuinka ihmiseltä odotetaan sosiaalisen sukupuolen mukaista käyttäytymistä tyttönä, naisena, poikana tai miehenä. Sukupuoliroolit kohdistuvat aina olemiseen tyttönä tai poikana, minkä vuoksi käytän itse tutkielmassa sukupuolesta puhuttaessa tyttö tai poika -käsitettä. Sukupuolitietoisuus opetuksessa käsitetään ajattelutapana, jossa sukupuoli huomioidaan biologian lisäksi kulttuurisesti ja sosiaalisesti muotoutuneina. Sukupuolitietoisella opetuksella halutaan purkaa sukupuolittavia yhteiskunnallisia ja kulttuurillisia rakenteita. Sillä pyritään antamaan jokaiselle mahdollisuus yksilöllisyydelle ilman paineita toteuttaa tietynlaisia odotuksia tai ennakkoluuloja sukupuolen suhteen
Käsitteiden lisäksi käsittelen tutkielmassani sukupuolitietoisuuden näkymistä opintosuunnitelmassa, tasa-arvolakia sekä aiempia tutkimuksia aiheeseen liittyen. Tulos- luvussa kokoan tapoja edistää sukupuolitietoista musiikkikasvatusta, joita teoreettisessa viitekehyksessä ilmenee. Lopussa pohdin muun muassa sitä, kuinka musiikinopettaja koulutuksessa sukupuolitietoisuutta pitäisi jo tuoda esille enemmän kuin mitä sitä tällä hetkellä tuodaan.
Avaan tutkielmassani käsitteet sukupuoli, sukupuoliroolit sekä sukupuolitietoisuus. Sukupuoli on monien tekijöiden summa, joka muuttuu jatkuvasti. Ihminen voi kokea itsensä naisena, miehenä tai jotain sen väliltä tai ulkopuolelta. Jokainen määrittää itse oman sukupuolensa. Sukupuolirooleilla taas tarkoitetaan sitä, kuinka ihmiseltä odotetaan sosiaalisen sukupuolen mukaista käyttäytymistä tyttönä, naisena, poikana tai miehenä. Sukupuoliroolit kohdistuvat aina olemiseen tyttönä tai poikana, minkä vuoksi käytän itse tutkielmassa sukupuolesta puhuttaessa tyttö tai poika -käsitettä. Sukupuolitietoisuus opetuksessa käsitetään ajattelutapana, jossa sukupuoli huomioidaan biologian lisäksi kulttuurisesti ja sosiaalisesti muotoutuneina. Sukupuolitietoisella opetuksella halutaan purkaa sukupuolittavia yhteiskunnallisia ja kulttuurillisia rakenteita. Sillä pyritään antamaan jokaiselle mahdollisuus yksilöllisyydelle ilman paineita toteuttaa tietynlaisia odotuksia tai ennakkoluuloja sukupuolen suhteen
Käsitteiden lisäksi käsittelen tutkielmassani sukupuolitietoisuuden näkymistä opintosuunnitelmassa, tasa-arvolakia sekä aiempia tutkimuksia aiheeseen liittyen. Tulos- luvussa kokoan tapoja edistää sukupuolitietoista musiikkikasvatusta, joita teoreettisessa viitekehyksessä ilmenee. Lopussa pohdin muun muassa sitä, kuinka musiikinopettaja koulutuksessa sukupuolitietoisuutta pitäisi jo tuoda esille enemmän kuin mitä sitä tällä hetkellä tuodaan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34304]