Varhaiskasvatuksen opettajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä toimintakulttuurin kehittämisestä
Karhula, Henna; Valasmo, Hilma (2021-05-18)
Karhula, Henna
Valasmo, Hilma
H. Karhula; H. Valasmo
18.05.2021
© 2021 Henna Karhula, Hilma Valasmo. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105208003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105208003
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri on jatkuvasti muuttuva ja se vaatii systemaattista arviointia ja kehittämistä. Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri vaikuttaa myös varhaiskasvatuksen laatuun.
Pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä toimintakulttuurin kehittämiseen liittyvistä haastavista ja edistävistä tekijöistä. Teoreettisessa viitekehyksessä avataan varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria ja sen kehittämistä. Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja lähestymistapana käytetään fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella, jonka kautta saatiin 24 vastausta; 18 varhaiskasvatuksen opettajilta ja kuusi varhaiskasvatuksen erityisopettajilta. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisesti.
Tutkielman tuloksissa toimintakulttuurin kehittämiseen liittyvien haastavien tekijöiden osalta korostuivat resurssitekijöihin liittyvät haasteet. Negatiivinen suhtautuminen toimintakulttuurin kehittämistä kohtaan sekä epäselvyydet liittyen varhaiskasvatushenkilöstön työnkuviin ja vastuualueisiin koettiin myös haasteina. Tutkittavien mukaan toimintakulttuurin kehittämistä puolestaan edistivät riittävät resurssit kehittämiseen ja tavoitteiden toteuttamiseen. Resurssitekijöissä painotettiin ammattitaidon sekä pohja- ja täydennyskoulutuksen tärkeyttä. Tulosten perusteella tiimin yhteistyön toimivuus edistää toimintakulttuurin kehittämistä. Lisäksi kehitys- ja kehittämismyönteiset sekä motivoituneet ja sitoutuneet työkaverit ovat edistäviä tekijöitä. Tutkittavien mukaan myös toimiva yhteistyö johtajan ja henkilöstön välillä edistää toimintakulttuurin kehittämistä.
Pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä toimintakulttuurin kehittämiseen liittyvistä haastavista ja edistävistä tekijöistä. Teoreettisessa viitekehyksessä avataan varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria ja sen kehittämistä. Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja lähestymistapana käytetään fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella, jonka kautta saatiin 24 vastausta; 18 varhaiskasvatuksen opettajilta ja kuusi varhaiskasvatuksen erityisopettajilta. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisesti.
Tutkielman tuloksissa toimintakulttuurin kehittämiseen liittyvien haastavien tekijöiden osalta korostuivat resurssitekijöihin liittyvät haasteet. Negatiivinen suhtautuminen toimintakulttuurin kehittämistä kohtaan sekä epäselvyydet liittyen varhaiskasvatushenkilöstön työnkuviin ja vastuualueisiin koettiin myös haasteina. Tutkittavien mukaan toimintakulttuurin kehittämistä puolestaan edistivät riittävät resurssit kehittämiseen ja tavoitteiden toteuttamiseen. Resurssitekijöissä painotettiin ammattitaidon sekä pohja- ja täydennyskoulutuksen tärkeyttä. Tulosten perusteella tiimin yhteistyön toimivuus edistää toimintakulttuurin kehittämistä. Lisäksi kehitys- ja kehittämismyönteiset sekä motivoituneet ja sitoutuneet työkaverit ovat edistäviä tekijöitä. Tutkittavien mukaan myös toimiva yhteistyö johtajan ja henkilöstön välillä edistää toimintakulttuurin kehittämistä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34516]