”En minä tee mitään. Maailmansuunnitelma tekee minun kauttani.” : Silja Frangénin Siniliina-satutrilogian kristillisyys
Säisä, Nina (2021-01-08)
Säisä, Nina
N. Säisä
08.01.2021
© 2021 Nina Säisä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202101091010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202101091010
Tiivistelmä
Tutkielmassani käsittelen kristillisyyden esiintymistä Silja Frangénin Siniliina-satu trilogiassa. Siniliina-trilogia on 1996–2002 ilmestynyt lasten- ja nuorten satu- sekä fantasiakirjasarja. Tarkastelen Siniliina-trilogian kristillisyyttä. Pureudun trilogian kristillisiin piirteisiin ja niiden merkityksiin. Pohdin kristillisyyttä myös suhteessa trilogiassa vaikuttaviin genreihin. Hahmotan, voiko Siniliina-trilogiaa lukea mahdollisesti kristillisenä allegoriana.
Teoriani keskittyy pitkälti fantasiakirjallisuuden ympärille. Käytän apunani kirjallisuudentutkimusta, keskittyen genrejä ja uskonnollista tekstiä yhdessä käsitteleviin teoksiin esimerkiksi Esko Miettisen Fantasiakirjallisuuden ja uskonnollisen tekstin vertailuun keskittynyttä teosta, Velhon uskontunnistus (2008), Jyrki Korpuan teosta Alussa oli sana (2016) ja Maria Nikolajevan utooppista lastenkirjallisuutta käsitellyttä teosta, From Mythic to Linear, time in Childrens Litterature (2000). Esittelen päälähteeni juonikuvioita ja pääpiirteitä käsittelessäni siinä vaikuttavien genrejen tyypillisiä piirteitä. Vertaan päälähdettäni myös sekä C.S Lewisin Narnian tarinat-kirjasarjaan (1959–1979) että Zacharias Topeliuksen tuotantoon, tarkastellen näiden sekä selkeästi kristillisten että oman genrensä sisäisten klassikoiden avulla, myös kristillisyyden ilmentymistä Siniliina-trilogiassa.
Tutkimuksessani löysin päälähteestäni runsaasti kristillisiä piirteitä, joilla oli lisäksi tarinan kannalta suurta merkitystä. Siniliina-trilogia on kasvutarina ja tutkielman aikana kävi ilmeiseksi, että uskonto mahdollistaa päähenkilön kasvun kansansa johtajaksi. Tässä kasvussa häntä auttavat niin Maailman Suunnitelma, jonka osoitan symboloivan Jumalaa kun enkelitkin jotka ovat tarinassa Maailman Suunnitelman palvelijoita. Myös päähenkilö työskentelee Maailman Suunnitelmalle, vaikkei aluksi tiedosta tätä Jumalaksi. Koko tarina keskittyy yhden päähenkilön ympärille ja koska tämä päähenkilö ei voisi tarinassa saavuttaa lopullista asemaansa ilman uskontoa, on selkeää että Siniliina-trilogian voi nähdä ensisijaisesti kristillisenä allegoriana, joka kuvaa henkilön kasvua ja matkaa, joka johtaa uskoon tulemiseen ja Jumalan kohtaamiseen.
Teoriani keskittyy pitkälti fantasiakirjallisuuden ympärille. Käytän apunani kirjallisuudentutkimusta, keskittyen genrejä ja uskonnollista tekstiä yhdessä käsitteleviin teoksiin esimerkiksi Esko Miettisen Fantasiakirjallisuuden ja uskonnollisen tekstin vertailuun keskittynyttä teosta, Velhon uskontunnistus (2008), Jyrki Korpuan teosta Alussa oli sana (2016) ja Maria Nikolajevan utooppista lastenkirjallisuutta käsitellyttä teosta, From Mythic to Linear, time in Childrens Litterature (2000). Esittelen päälähteeni juonikuvioita ja pääpiirteitä käsittelessäni siinä vaikuttavien genrejen tyypillisiä piirteitä. Vertaan päälähdettäni myös sekä C.S Lewisin Narnian tarinat-kirjasarjaan (1959–1979) että Zacharias Topeliuksen tuotantoon, tarkastellen näiden sekä selkeästi kristillisten että oman genrensä sisäisten klassikoiden avulla, myös kristillisyyden ilmentymistä Siniliina-trilogiassa.
Tutkimuksessani löysin päälähteestäni runsaasti kristillisiä piirteitä, joilla oli lisäksi tarinan kannalta suurta merkitystä. Siniliina-trilogia on kasvutarina ja tutkielman aikana kävi ilmeiseksi, että uskonto mahdollistaa päähenkilön kasvun kansansa johtajaksi. Tässä kasvussa häntä auttavat niin Maailman Suunnitelma, jonka osoitan symboloivan Jumalaa kun enkelitkin jotka ovat tarinassa Maailman Suunnitelman palvelijoita. Myös päähenkilö työskentelee Maailman Suunnitelmalle, vaikkei aluksi tiedosta tätä Jumalaksi. Koko tarina keskittyy yhden päähenkilön ympärille ja koska tämä päähenkilö ei voisi tarinassa saavuttaa lopullista asemaansa ilman uskontoa, on selkeää että Siniliina-trilogian voi nähdä ensisijaisesti kristillisenä allegoriana, joka kuvaa henkilön kasvua ja matkaa, joka johtaa uskoon tulemiseen ja Jumalan kohtaamiseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34290]