Mediakasvatuksen ja sosiaalisen median sisältyminen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin 2014
Haakana, Hilma (2021-01-26)
Haakana, Hilma
H. Haakana
26.01.2021
© 2021 Hilma Haakana. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202101281098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202101281098
Tiivistelmä
Mediakasvatuksella on suomalaisessa yhteiskunnassa vahva alusta ja moninainen historia. Sitä voidaan luonnehtia hyvin monimerkitykselliseksi ilmiöksi, joka pitää sisällään laajan kattauksen eri käsitteitä. Vuosikymmenien aikana mediakasvatusta on kutsuttu muuttuvin termein, mutta sisällössä ja tavoitteissa on nähtävissä yhtäläisyyksiä. Palsa ja Ruokamo (2020) kuvailevat Suomen olevan kansainvälisessä vertailussa edelläkävijänä medialukutaidon edistämisessä, joka on yksi mediakasvatuksen päätavoitteista.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten mediakasvatus ja sosiaalinen media sisältyvät perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. Merkittävänä lähteenä toimii perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet vuodelta 2014, joka määrittelee ehdot, jonka mukaan opetus tulee järjestää suomalaisissa peruskouluissa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita päivitetään noin kymmenen vuoden välein. Viimeisin versio on julkaistu vuonna 2014 ja se on otettu käyttöön vuonna 2016.
Tämä tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen alussa esittelen mediakasvatuksen keskeisimmät käsitteet, joihin lukeutuvat media, mediakasvatus, medialukutaidot ja sosiaalinen media. Ohessa tuon esille mediakasvatuksen historiaa, kehitystä ja muutoksia viime vuosikymmenien ajalta. Vaikka tutkimuskohteena on suomalainen mediakasvatus, sivuan myös ohessa kansainvälisiä näkökulmia ja tutkimustuloksia.
Mediamaailman jatkuva kehittyminen vaatii ammattitaitoista sopeutumiskykyä ja ajankohtaista tietotaitoa. Opettajien on vastattava perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteisiin ja tarjottava monipuolista sekä turvallista mediakasvatusta. Siitä johtuen mediakasvatuksen tutkiminen on hyvin merkittävä aihe suomalaisessa koulutuksessa.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten mediakasvatus ja sosiaalinen media sisältyvät perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. Merkittävänä lähteenä toimii perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet vuodelta 2014, joka määrittelee ehdot, jonka mukaan opetus tulee järjestää suomalaisissa peruskouluissa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita päivitetään noin kymmenen vuoden välein. Viimeisin versio on julkaistu vuonna 2014 ja se on otettu käyttöön vuonna 2016.
Tämä tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen alussa esittelen mediakasvatuksen keskeisimmät käsitteet, joihin lukeutuvat media, mediakasvatus, medialukutaidot ja sosiaalinen media. Ohessa tuon esille mediakasvatuksen historiaa, kehitystä ja muutoksia viime vuosikymmenien ajalta. Vaikka tutkimuskohteena on suomalainen mediakasvatus, sivuan myös ohessa kansainvälisiä näkökulmia ja tutkimustuloksia.
Mediamaailman jatkuva kehittyminen vaatii ammattitaitoista sopeutumiskykyä ja ajankohtaista tietotaitoa. Opettajien on vastattava perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteisiin ja tarjottava monipuolista sekä turvallista mediakasvatusta. Siitä johtuen mediakasvatuksen tutkiminen on hyvin merkittävä aihe suomalaisessa koulutuksessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34207]