Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varhaiskasvatuksen opettajan rooli lapsen katsomuksellisessa kasvussa erilaisissa sosiaalisissa konteksteissa

Rautakoski, Tiina (2021-01-12)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202101231074.pdf (464.1Kt)
nbnfioulu-202101231074_pdfa_report.xml (237.8Kt)
nbnfioulu-202101231074_mods.xml (10.67Kt)
nbnfioulu-202101231074_solr.xml (24.91Kt)
Lataukset: 


Rautakoski, Tiina
T. Rautakoski
12.01.2021
© 2021 Tiina Rautakoski. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202101231074
Tiivistelmä
Uskontokasvatuksen muuttuminen katsomuskasvatukseksi on aiheuttanut hämmennystä varhaiskasvatuksessa. Katsomukselliset kysymykset on varhaiskasvatuksessa saatettu jättää huomiotta ja niiden vaikutusta lapsen kokonaisvaltaiseen kasvuun ei ole osattu välttämättä huomioida. Mikä on varhaiskasvatuksen opettajan rooli lapsen katsomuksellisen kasvun tukemisessa? Tähän tutkimukseni pyrkii vastaamaan neljän erilaisen kontekstin: yksilötason, perhetason, yhteisötason sekä yhteiskunnallisen tason kautta.

Tutkimukseni lähdeaineisto koostuu ajankohtaisista kasvatustieteellisistä julkaisuista, artikkeleista ja puheenvuoroista. Teoreettinen pohja on lähdeaineistoon pohjautuva. Tutkimusmenetelmänä on lähdeaineiston teemoittaminen aineistosta nouseviin teemoihin. Lähdeaineistosta olen nostanut esille kontekstisidonnaisen sosialisaation mallin. Tähän malliin sisältyvien tasojen alle olen kerännyt lapsen katsomukselliseen kasvuun ja varhaiskasvatuksen opettajan rooliin katsomuskasvatuksessa liittyviä teemoja.

Kontekstisidonnainen sosialisaation malli jäsentää lapsen katsomuksellisen kasvun erilaisia ympäristöjä. Lapsen katsomuksellinen kasvu on lapsen ja ympäristön suhteessa tapahtuvaa kehitystä. Varhaiskasvatuksen opettajan rooli tässä lapsen katsomuksellisessa kasvussa on tukea ja huomioida lasta kaikissa eri konteksteissa. Katsomuksellisen kasvun tukemiseen varhaiskasvatuksen opettaja tarvitsee taitoa sensitiiviseen kohtaamiseen sekä ymmärrystä katsomusten merkityksestä ja moninaisuudesta.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38379]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen