Varhaiskasvatuksen opettajan rooli lapsen katsomuksellisessa kasvussa erilaisissa sosiaalisissa konteksteissa
Rautakoski, Tiina (2021-01-12)
Rautakoski, Tiina
T. Rautakoski
12.01.2021
© 2021 Tiina Rautakoski. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202101231074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202101231074
Tiivistelmä
Uskontokasvatuksen muuttuminen katsomuskasvatukseksi on aiheuttanut hämmennystä varhaiskasvatuksessa. Katsomukselliset kysymykset on varhaiskasvatuksessa saatettu jättää huomiotta ja niiden vaikutusta lapsen kokonaisvaltaiseen kasvuun ei ole osattu välttämättä huomioida. Mikä on varhaiskasvatuksen opettajan rooli lapsen katsomuksellisen kasvun tukemisessa? Tähän tutkimukseni pyrkii vastaamaan neljän erilaisen kontekstin: yksilötason, perhetason, yhteisötason sekä yhteiskunnallisen tason kautta.
Tutkimukseni lähdeaineisto koostuu ajankohtaisista kasvatustieteellisistä julkaisuista, artikkeleista ja puheenvuoroista. Teoreettinen pohja on lähdeaineistoon pohjautuva. Tutkimusmenetelmänä on lähdeaineiston teemoittaminen aineistosta nouseviin teemoihin. Lähdeaineistosta olen nostanut esille kontekstisidonnaisen sosialisaation mallin. Tähän malliin sisältyvien tasojen alle olen kerännyt lapsen katsomukselliseen kasvuun ja varhaiskasvatuksen opettajan rooliin katsomuskasvatuksessa liittyviä teemoja.
Kontekstisidonnainen sosialisaation malli jäsentää lapsen katsomuksellisen kasvun erilaisia ympäristöjä. Lapsen katsomuksellinen kasvu on lapsen ja ympäristön suhteessa tapahtuvaa kehitystä. Varhaiskasvatuksen opettajan rooli tässä lapsen katsomuksellisessa kasvussa on tukea ja huomioida lasta kaikissa eri konteksteissa. Katsomuksellisen kasvun tukemiseen varhaiskasvatuksen opettaja tarvitsee taitoa sensitiiviseen kohtaamiseen sekä ymmärrystä katsomusten merkityksestä ja moninaisuudesta.
Tutkimukseni lähdeaineisto koostuu ajankohtaisista kasvatustieteellisistä julkaisuista, artikkeleista ja puheenvuoroista. Teoreettinen pohja on lähdeaineistoon pohjautuva. Tutkimusmenetelmänä on lähdeaineiston teemoittaminen aineistosta nouseviin teemoihin. Lähdeaineistosta olen nostanut esille kontekstisidonnaisen sosialisaation mallin. Tähän malliin sisältyvien tasojen alle olen kerännyt lapsen katsomukselliseen kasvuun ja varhaiskasvatuksen opettajan rooliin katsomuskasvatuksessa liittyviä teemoja.
Kontekstisidonnainen sosialisaation malli jäsentää lapsen katsomuksellisen kasvun erilaisia ympäristöjä. Lapsen katsomuksellinen kasvu on lapsen ja ympäristön suhteessa tapahtuvaa kehitystä. Varhaiskasvatuksen opettajan rooli tässä lapsen katsomuksellisessa kasvussa on tukea ja huomioida lasta kaikissa eri konteksteissa. Katsomuksellisen kasvun tukemiseen varhaiskasvatuksen opettaja tarvitsee taitoa sensitiiviseen kohtaamiseen sekä ymmärrystä katsomusten merkityksestä ja moninaisuudesta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34329]