Alkuopetusikäisen lapsen tunnetaidot ja niiden opettamisen menetelmät suomalaisessa alakoulussa
Kortesoja, Sofia (2021-05-11)
Kortesoja, Sofia
S. Kortesoja
11.05.2021
© 2021 Sofia Kortesoja. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105127826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105127826
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millaisia tunnetaitoja lapsella tulee olla siirryttäessä alkuopetukseen. Toinen tavoite tutkimuksessani on tuoda esille erilaisia opetusmenetelmiä tunnetaitojen opettamiseen. Tarkoituksenani on löytää erilaisiin opetustilanteisiin hyödynnettäviä ideoita, joita luokanopettajat voisivat käyttää opettaessaan tunnetaitoja alkuopetuksessa. Perusopetuksen opetussuunnitelmassa yksi alkuopetuksen tavoitteista on opettaa tunnetaitoja, mikä osaltaan ohjasi minut aiheen äärelle. Huomasin kuitenkin oman lapseni ollessa päiväkodissa, että jo siellä korostettiin tunnetaitojen harjoittelemista, jolloin kiinnostuin tutkimaan aihetta tarkemmin ja selvittämään erityisesti sitä, missä ikävaiheessa tunnetaitoja aletaan vaatimaan ja millaisia taitoja esimerkiksi alkuopetusikäisellä tulisi olla.
Tutkin aihettani narratiivisen kirjallisuuskatsauksen kautta, missä käytän aineistonani jo olemassa olevaa tutkimustietoa. Tutkimuksessani selvisi, että tunnetaitojen omaksuminen on vaihtelevaa. Aineistojen perusteella alkuopetusikäiseltä ei välttämättä edellytetä tunnetaitoja lainkaan, vaan tunnetaitojen oppimista pidetään ylipäänsä mahdollisena vasta alkuopetusiässä. Toisaalta osassa tutkimustuloksissa tunnetaitojen omaksuminen liitettiin vasta alkuopetusiän jälkeiseen aikaan tai ennen koulun aloitusta opeteltavaksi asiaksi. Tunnetaidot eivät ole kuitenkaan arvioinnin kohteena peruskoulussa, joten sitä, miten tarkasti tavoite tulee saavuttaa alkuopetuksessa, ei ole tarkemmin määritelty, mikä antaa ehkä myös vapauksia toteuttaa tunnekasvatusta koulussa. Tutkimusaineiston kautta löysin useanlaisia opetusideoita toteuttaa tunnekasvatusta. Olen jakanut löytämäni opetusmenetelmät kolmeen eri osa-alueeseen: tunnekortit, draamaopetus sekä sadut ja kertomukset.
Tutkin aihettani narratiivisen kirjallisuuskatsauksen kautta, missä käytän aineistonani jo olemassa olevaa tutkimustietoa. Tutkimuksessani selvisi, että tunnetaitojen omaksuminen on vaihtelevaa. Aineistojen perusteella alkuopetusikäiseltä ei välttämättä edellytetä tunnetaitoja lainkaan, vaan tunnetaitojen oppimista pidetään ylipäänsä mahdollisena vasta alkuopetusiässä. Toisaalta osassa tutkimustuloksissa tunnetaitojen omaksuminen liitettiin vasta alkuopetusiän jälkeiseen aikaan tai ennen koulun aloitusta opeteltavaksi asiaksi. Tunnetaidot eivät ole kuitenkaan arvioinnin kohteena peruskoulussa, joten sitä, miten tarkasti tavoite tulee saavuttaa alkuopetuksessa, ei ole tarkemmin määritelty, mikä antaa ehkä myös vapauksia toteuttaa tunnekasvatusta koulussa. Tutkimusaineiston kautta löysin useanlaisia opetusideoita toteuttaa tunnekasvatusta. Olen jakanut löytämäni opetusmenetelmät kolmeen eri osa-alueeseen: tunnekortit, draamaopetus sekä sadut ja kertomukset.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34176]