Pienryhmätoiminta pedagogisena menetelmänä tukemassa lasta sosioemotionaalisissa haasteissa
Fält, Veera (2021-05-07)
Fält, Veera
V. Fält
07.05.2021
© 2021 Veera Fält. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105127831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105127831
Tiivistelmä
Tutkielmani tavoitteena on tuoda pienryhmätoiminta esiin pedagogisena menetelmänä tilanteisiin, jossa lapsi tarvitsee tukea sosioemotionaalisten haasteiden kanssa varhaiskasvatuksessa. Tutkielmassa tuon esille sosioemotionaalisten haasteiden vaikutusta lapsen tulevaisuudelle, mikäli näihin haasteisiin ei puututa. Tutkielmani nostaa esiin pienryhmätoiminnan varhaiskasvatuksen opettajille konkreettisena menetelmänä helpottamaan varhaiskasvatuksen arkea, jossa sosioemotionaaliset haasteet ilmenevät. Toteutin tutkielmani kuvailevana kirjallisuuskatsauksena.
Sosioemotionaaliset haasteet ovat varhaiskasvatuksen opettajan työssä haastavimpia tilanteita. On tutkittu, että varhaiskasvatusryhmissä jopa 10–30 prosentilla lapsista on sosioemotionaalisia haasteita. Näitä haasteita ovat esimerkiksi vaikeus toimia vuorovaikutuksessa muiden kanssa sekä omien tunteiden säätelyn haastavuus, joka voi ilmetä esimerkiksi aggressiivisuutena tai vetäytymisenä. Lapsen haastava käyttäytyminen ei koskaan ole tahallista, vaan käyttäytymisen taustalla on aina jokin syy. Tämä syy on olennaista selvittää, jotta haastavaan käyttäytymiseen löydetään oikeanlaiset ratkaisut.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena ilmeni, että pienryhmätoiminta tukee lasta sosioemotionaalisissa haasteissa vähentämällä esimerkiksi lapsen stressiä, helpottamalla kaverisuhteiden solmimista ja vähentämällä vuorovaikutustilanteita, jolloin lapsen on helpompi hallita niitä. Pienryhmätoiminta auttaa varhaiskasvatuksen opettajaa luomaan lapsen ja itsensä välille syvemmän luottamuksen, helpottaa havainnointia, ja sitä kautta lasten tarpeiden sekä mielenkiinnonkohteiden huomioon ottaminen toiminnassa on helpompaa.
Sosioemotionaaliset haasteet ovat varhaiskasvatuksen opettajan työssä haastavimpia tilanteita. On tutkittu, että varhaiskasvatusryhmissä jopa 10–30 prosentilla lapsista on sosioemotionaalisia haasteita. Näitä haasteita ovat esimerkiksi vaikeus toimia vuorovaikutuksessa muiden kanssa sekä omien tunteiden säätelyn haastavuus, joka voi ilmetä esimerkiksi aggressiivisuutena tai vetäytymisenä. Lapsen haastava käyttäytyminen ei koskaan ole tahallista, vaan käyttäytymisen taustalla on aina jokin syy. Tämä syy on olennaista selvittää, jotta haastavaan käyttäytymiseen löydetään oikeanlaiset ratkaisut.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena ilmeni, että pienryhmätoiminta tukee lasta sosioemotionaalisissa haasteissa vähentämällä esimerkiksi lapsen stressiä, helpottamalla kaverisuhteiden solmimista ja vähentämällä vuorovaikutustilanteita, jolloin lapsen on helpompi hallita niitä. Pienryhmätoiminta auttaa varhaiskasvatuksen opettajaa luomaan lapsen ja itsensä välille syvemmän luottamuksen, helpottaa havainnointia, ja sitä kautta lasten tarpeiden sekä mielenkiinnonkohteiden huomioon ottaminen toiminnassa on helpompaa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]