Erityisherkän lapsen tunneherkkyyden tukeminen tunnetaitojen avulla
Heinola, Emma (2021-05-07)
Heinola, Emma
E. Heinola
07.05.2021
© 2021 Emma Heinola. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105127832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105127832
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa käsitellään erityisherkän lapsen tunneherkkyyttä ja sen ilmenemistä osana lapsen arkea, sekä systemaattisen tunnekasvatuksen toteutumisen merkitystä tukimuotona. Tutkielma sijoittuu varhaiskasvatuksen kontekstiin. Tutkielmassa tuodaan esiin erityisherkkyyttä yleisellä tasolla, sekä syventyen tarkemmin erityisherkän lapsen tunneherkkyyteen. Tutkielmassa käsitellään tunnekasvatuksen roolia erityisherkän lapsen tukimuotona, sekä sen monimuotoisia toteutustapoja osana varhaiskasvatuksen arkea.
Tutkielma on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena, mikä mahdollisti lähteiden laajan käytön. Tavoitteenani oli luoda yhtenäinen ja selkeä tietopaketti niin varhaiskasvatuksen ammattilaisille, kuin erityisherkkien lasten vanhemmillekin, liittyen erityisherkän lapsen tunneherkkyyden ilmenemiseen ja lapsen tarpeisiin vastaamiseen tunnekasvatuksen keinoin.
Tutkimuskysymyksiä muotoutui kaksi. Ensimmäinen tutkimuskysymys: Miten erityisherkkä lapsi hyötyy tunnetaitojen opetuksesta varhaiskasvatuksessa?, sekä toinen, ensimmäistä kysymystä tarkentava ja syventävä, aiheen lähemmäksi arkea ja käytäntöä tuova kysymys: Miten erityisherkän lapsen tunneherkkyyttä voidaan tukea käytännössä?
Tutkielmassa ilmenee erityisherkän lapsen tunneherkkyyden haitallinen vaikutus lapsen kokonaisvaltaiselle kasvulle, kehitykselle ja hyvinvoinnille, jos herkkyyttä ei osata tukea oikeilla tavoin. Erityisherkkä lapsi tuntee kaiken syvemmin ja intensiivisemmin kuin muut, minkä vuoksi tunnemyrskyistä selviäminen ilman ulkopuolista apua on mahdotonta. Tutkielma osoittaa selkeän tarpeen systemaattisen tunnekasvatuksen toteutumiselle. Tunnekasvatus voi olla monimuotoista, arjen keskellä tapahtuvaa tai suunnitelmallisemmissa tuokioissa toteutettua. Tutkielma osoittaa myös varhaiskasvatuksen ammattilaisten merkittävän roolin erityisherkän lapsen tukemisessa ja kohtaamisessa. Jotta lapsi voi oppia tunnetaitoja, tarvitsee hän vierelleen aikuisen, joka omalla olemuksellaan ja käyttäytymisellään viestittää kaikkien tunteiden olevan sallittuja.
Tutkielma on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena, mikä mahdollisti lähteiden laajan käytön. Tavoitteenani oli luoda yhtenäinen ja selkeä tietopaketti niin varhaiskasvatuksen ammattilaisille, kuin erityisherkkien lasten vanhemmillekin, liittyen erityisherkän lapsen tunneherkkyyden ilmenemiseen ja lapsen tarpeisiin vastaamiseen tunnekasvatuksen keinoin.
Tutkimuskysymyksiä muotoutui kaksi. Ensimmäinen tutkimuskysymys: Miten erityisherkkä lapsi hyötyy tunnetaitojen opetuksesta varhaiskasvatuksessa?, sekä toinen, ensimmäistä kysymystä tarkentava ja syventävä, aiheen lähemmäksi arkea ja käytäntöä tuova kysymys: Miten erityisherkän lapsen tunneherkkyyttä voidaan tukea käytännössä?
Tutkielmassa ilmenee erityisherkän lapsen tunneherkkyyden haitallinen vaikutus lapsen kokonaisvaltaiselle kasvulle, kehitykselle ja hyvinvoinnille, jos herkkyyttä ei osata tukea oikeilla tavoin. Erityisherkkä lapsi tuntee kaiken syvemmin ja intensiivisemmin kuin muut, minkä vuoksi tunnemyrskyistä selviäminen ilman ulkopuolista apua on mahdotonta. Tutkielma osoittaa selkeän tarpeen systemaattisen tunnekasvatuksen toteutumiselle. Tunnekasvatus voi olla monimuotoista, arjen keskellä tapahtuvaa tai suunnitelmallisemmissa tuokioissa toteutettua. Tutkielma osoittaa myös varhaiskasvatuksen ammattilaisten merkittävän roolin erityisherkän lapsen tukemisessa ja kohtaamisessa. Jotta lapsi voi oppia tunnetaitoja, tarvitsee hän vierelleen aikuisen, joka omalla olemuksellaan ja käyttäytymisellään viestittää kaikkien tunteiden olevan sallittuja.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34326]