Peruskoulun musiikinkirjojen sekularisoituminen
Pekonen, Miia (2021-05-11)
Pekonen, Miia
M. Pekonen
11.05.2021
© 2021 Miia Pekonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105127839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105127839
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee peruskoulun musiikinkirjojen sekularisoitumista ja keskittyy tutkimaan sitä, milloin peruskoulun musiikinkirjoista on ruvettu poistamaan hengellisiä lauluja. Tässä kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan myös sekularisaation ilmentymistä musiikinkirjoissa yhteiskunnallisten muutosten valossa ja tarkastellaan yhteiskunnallista uudistumista sekä yhteiskunnan sekularisoitumista toisin ilmaistuna maallistumista, eli kirkon aseman ja vaikutus vallan heikkenemistä.
Tutkielma on systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja lähdekirjallisuus perustuu aiempiin tutkimuksiin aihepiiristä, sekä vanhoihin musiikinkirjoihin 1930- luvulta aina 1990- luvulle saakka. Tutkielma on ikään kuin katsaus menneisyyteen ja siinä käydään läpi systemaattisesti sekulaarisuuden vaikutusta aina yhteiskunnan- ja koulujärjestelmän tasolta musiikinkirjoihin sakka, tarkastellen muutosta vuosikymmen kerrallaan. Kirjallisuuskatsaus käsittelee kahta tutkimuskysymystä: Milloin peruskoulun musiikinkirjojen sisältö on muuttunut selkeästi sekulaarisemmaksi, ja mitkä yhteiskunnallisten ilmiöt ovat vaikuttaneet muutokseen?
Musiikinkirjojen systemaattisesta tarkastelusta uskonnon valossa, ei olla tehty montaa tutkimusta, jonka vuoksi aihetta voidaan pitää tärkeänä ja myös mielenkiintoisena tutkittavana. Musiikinopetuksen ja musiikinkirjojen historian avaamisella voi olla myös paljon hyötyä nykypäivän musiikinopettajille, jotka joutuvat käsittelemään uskonnon roolia musiikinopetuksessa sekä käymään läpi vastakkainasettelua uskonnon harjoittamisen sekä tärkeän perinteen välillä.
Tutkielma on systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja lähdekirjallisuus perustuu aiempiin tutkimuksiin aihepiiristä, sekä vanhoihin musiikinkirjoihin 1930- luvulta aina 1990- luvulle saakka. Tutkielma on ikään kuin katsaus menneisyyteen ja siinä käydään läpi systemaattisesti sekulaarisuuden vaikutusta aina yhteiskunnan- ja koulujärjestelmän tasolta musiikinkirjoihin sakka, tarkastellen muutosta vuosikymmen kerrallaan. Kirjallisuuskatsaus käsittelee kahta tutkimuskysymystä: Milloin peruskoulun musiikinkirjojen sisältö on muuttunut selkeästi sekulaarisemmaksi, ja mitkä yhteiskunnallisten ilmiöt ovat vaikuttaneet muutokseen?
Musiikinkirjojen systemaattisesta tarkastelusta uskonnon valossa, ei olla tehty montaa tutkimusta, jonka vuoksi aihetta voidaan pitää tärkeänä ja myös mielenkiintoisena tutkittavana. Musiikinopetuksen ja musiikinkirjojen historian avaamisella voi olla myös paljon hyötyä nykypäivän musiikinopettajille, jotka joutuvat käsittelemään uskonnon roolia musiikinopetuksessa sekä käymään läpi vastakkainasettelua uskonnon harjoittamisen sekä tärkeän perinteen välillä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]