Työterveyshuollon valtionohjaus ja kehittämistavoitteet vuosina 2000–2020
Salo, Piia (2021-03-31)
Salo, Piia
P. Salo
31.03.2021
© 2021 Piia Salo. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202104027482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202104027482
Tiivistelmä
Suomessa työterveyshuollon järjestelmä ja sen ohjauskeinot ovat ainutlaatuisia maailmassa. Työterveyshuoltoa on kehitetty ja seurattu pitkään eri valtionohjauksen keinojen kautta, mutta työterveyshuollon valtionohjausta ja kehittämistavoitteita on aiemmin tutkittu vain vähän.
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata työterveyshuollon valtionohjausta ja kehittämistavoitteita vuosina 2000–2020 ohjausasiakirjojen näkökulmasta. Tavoitteena on tuottaa uutta tietoa työterveyshuollon valtionohjauksesta ja kehitystä ohjanneista linjauksista vuosien 2000–2020 välisenä aikana sekä koota yhteen tietoa valtionohjauksen kautta tulevaisuudelle asetetuista tavoitteista ja kehityslinjoista.
Tutkimusaineisto muodostuu dokumenteista, joita ovat vuosien 2000–2020 hallitusohjelmat ja valtioneuvoston työterveyshuoltoa koskevat periaatepäätökset, sosiaali- ja terveysministeriön strategiat, linjaukset sekä kansallisten sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja työterveyshuoltoa koskevien ohjelmien ja hankkeiden ohjelmadokumentit ja loppuraportit. Aineisto analysointiin deduktiivisella ja induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan työterveyshuollon pääasiallinen ohjausmuoto on normiohjaus, minkä lisäksi eri ohjausmuodot muodostavat yhdessä osittain limittäisen hybridin kokonaisuuden. Työterveyshuollon resurssiohjaus pitää usein sisällään sekä normi- että informaatio-ohjausta, informaatio-ohjaus puolestaan sekä normi- että resurssiohjausta. Työterveyshuollon keskeisimpinä kehittämistavoitteina on vuosien 2000–2020 aikana pidetty työurien pidentämistä, työterveyshuollon kattavuuden parantamista ja työterveyshuollon ja muun sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän yhteistyötä, integraatiota. Tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää työterveyshuollon kehittämisessä, koulutuksessa ja tutkimuksessa. The Finnish occupational healthcare system has always been unique in the world. Occupational healthcare has long been developed and monitored through various means of governmental steering. However, little research has been done on governmental steering and development goals in occupational healthcare.
The aim of this study is to describe governmental steering and development goals of Finnish occupational healthcare during the years 2000–2020 from the perspective of governmental documents.
The study was conducted through analysing government programmes and government resolutions, development programmes and reports of the Finnish Ministry of Social Affairs and Health concerning occupational healthcare. The documents were analyzed by using both deductive and inductive content analysis. The framework of the analysis is based on the previous research literature and Lundquist’s steering model.
The results of this study show that the basis of steering is on normative regulation. The overall steering contained all forms of steering, which were partly intertwined and interleaved. The main development goals were related to the national goals of prolonging working careers, improving the coverage of occupational healthcare and enhancing co-operation between occupational healthcare and other social and healthcare. The results of this study can be utilized in occupational healthcare development, education and further research.
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata työterveyshuollon valtionohjausta ja kehittämistavoitteita vuosina 2000–2020 ohjausasiakirjojen näkökulmasta. Tavoitteena on tuottaa uutta tietoa työterveyshuollon valtionohjauksesta ja kehitystä ohjanneista linjauksista vuosien 2000–2020 välisenä aikana sekä koota yhteen tietoa valtionohjauksen kautta tulevaisuudelle asetetuista tavoitteista ja kehityslinjoista.
Tutkimusaineisto muodostuu dokumenteista, joita ovat vuosien 2000–2020 hallitusohjelmat ja valtioneuvoston työterveyshuoltoa koskevat periaatepäätökset, sosiaali- ja terveysministeriön strategiat, linjaukset sekä kansallisten sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja työterveyshuoltoa koskevien ohjelmien ja hankkeiden ohjelmadokumentit ja loppuraportit. Aineisto analysointiin deduktiivisella ja induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan työterveyshuollon pääasiallinen ohjausmuoto on normiohjaus, minkä lisäksi eri ohjausmuodot muodostavat yhdessä osittain limittäisen hybridin kokonaisuuden. Työterveyshuollon resurssiohjaus pitää usein sisällään sekä normi- että informaatio-ohjausta, informaatio-ohjaus puolestaan sekä normi- että resurssiohjausta. Työterveyshuollon keskeisimpinä kehittämistavoitteina on vuosien 2000–2020 aikana pidetty työurien pidentämistä, työterveyshuollon kattavuuden parantamista ja työterveyshuollon ja muun sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän yhteistyötä, integraatiota. Tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää työterveyshuollon kehittämisessä, koulutuksessa ja tutkimuksessa.
The aim of this study is to describe governmental steering and development goals of Finnish occupational healthcare during the years 2000–2020 from the perspective of governmental documents.
The study was conducted through analysing government programmes and government resolutions, development programmes and reports of the Finnish Ministry of Social Affairs and Health concerning occupational healthcare. The documents were analyzed by using both deductive and inductive content analysis. The framework of the analysis is based on the previous research literature and Lundquist’s steering model.
The results of this study show that the basis of steering is on normative regulation. The overall steering contained all forms of steering, which were partly intertwined and interleaved. The main development goals were related to the national goals of prolonging working careers, improving the coverage of occupational healthcare and enhancing co-operation between occupational healthcare and other social and healthcare. The results of this study can be utilized in occupational healthcare development, education and further research.
Kokoelmat
- Rajattu saatavuus [11966]