Tutkija-Professori Alpertti Pee:lle lisää tutkijoita Kainuusta : saako juonellinen tiedekerhokokeilu oppilaat innostumaan tieteestä?
Vanhala, Annastiina (2021-04-20)
Vanhala, Annastiina
A. Vanhala
20.04.2021
© 2021 Annastiina Vanhala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202104237614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202104237614
Tiivistelmä
Opetus- ja kulttuuriministeriö on asettanut Suomen tavoitteeksi olla tiedekasvatuksessa maailman kärjessä vuonna 2020. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 tiedekasvatuksellisten tavoitteiden ja arvopohjan taustalla on nähtävissä tämä tavoite. Samoin LUMAkeskus Suomi pyrkii osaltaan kehittämään ja tuomaan tiedekasvatusta kaikkien saataville Suomessa. Näiden kaikkien yhteisenä tavoitteena on saada lapset ja nuoret, kuten myös aikuisetkin kiinnostumaan tiedekasvatuksesta ja sitä kautta saada yksilöt ajattelemaan ja toimimaan, tutkimaan ja pohtimaan, testaamaan ja arvioimaan asioita yksin ja yhdessä toisten kanssa. Tarvitsemme tulevaisuudessa lisää tutkijoita ja tutkijan ainesosia ihan meihin jokaiseen yksilöön, jotta selviämme ja kehitymme jatkuvasti muuttuvassa maailmassa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisena osallistujat kokevat juonellisiin tiedekerhoihin osallistumisen ja millaisena kokemukset näyttäytyvät Perusopetuksen opetussuunnitelman 2014 tiedekasvatuksellisesta näkökulmasta? Lisäksi haluttiin selvittää, millaisena tiedekasvatus näyttäytyy tällä hetkellä oppilaan elämässä ja millaisena kokemukset näyttäytyvät LUMA- toimintaan peilattuna. Onko LUMA- toiminnalle tarvetta Kainuussa?
Tutkimuksen aineisto kerättiin Tieka- hankkeen pitämissä juonellisissa tiedekerhoissa syksyllä 2020. Kerhot kokoontuivat kolme kertaa kahdella eri koululla. Oppilaat täyttivät kyselylomakkeen, jossa oli sekä monivalinta- että avoimia tehtäviä jokaisen kerhokerran jälkeen. Opettajat kertoivat vapaalla kerronnalla omista kerhokokemuksistaan. Lisäksi oppilailta kysyttiin ennen kerhon alkua avoimilla kysymyksillä heidän ajatuksiaan tieteestä, kokemuksia tutkimisesta ja tiedekokeista sekä tutkimustoiveita.
Tutkimuksen tuloksien mukaan oppilaat ovat erittäin kiinnostuneita tieteestä. Tiede on heistä jännittävää ja mielenkiintoista. Heidän kokemukset tieteen parissa ovat kuitenkin melko vähäisiä ja tutkimuskohteina korostuvat luontoon liittyvät asiat. Tiedekerho saa osallistujilta monenlaista positiivista palautetta. Erityisesti osallistujista on mielenkiintoista ratkoa tiedetehtäviä yhdessä toisten lasten kanssa. Yhteistyö ja kaverin kanssa toimiminen koetaan mukavaksi ja hauskaksi. Kerhojen juonellisuus vie oppilaat mukanaan ja kaikki toimivat kerhoissa innokkaina osallistujina. Juonellinen tiedekerho osoittautuu hyväksi välineeksi Perusopetuksen opetussuunnitelman 2014 tiedekasvatuksellisten tavoitteiden ja arvojen toteuttamisessa. Kerhot saavat monelta taholta paljon positiivista palautetta ja kaikki osallistujat toivovat, että tiedekerhotyyppinen toiminta jatkuu Kainuussa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisena osallistujat kokevat juonellisiin tiedekerhoihin osallistumisen ja millaisena kokemukset näyttäytyvät Perusopetuksen opetussuunnitelman 2014 tiedekasvatuksellisesta näkökulmasta? Lisäksi haluttiin selvittää, millaisena tiedekasvatus näyttäytyy tällä hetkellä oppilaan elämässä ja millaisena kokemukset näyttäytyvät LUMA- toimintaan peilattuna. Onko LUMA- toiminnalle tarvetta Kainuussa?
Tutkimuksen aineisto kerättiin Tieka- hankkeen pitämissä juonellisissa tiedekerhoissa syksyllä 2020. Kerhot kokoontuivat kolme kertaa kahdella eri koululla. Oppilaat täyttivät kyselylomakkeen, jossa oli sekä monivalinta- että avoimia tehtäviä jokaisen kerhokerran jälkeen. Opettajat kertoivat vapaalla kerronnalla omista kerhokokemuksistaan. Lisäksi oppilailta kysyttiin ennen kerhon alkua avoimilla kysymyksillä heidän ajatuksiaan tieteestä, kokemuksia tutkimisesta ja tiedekokeista sekä tutkimustoiveita.
Tutkimuksen tuloksien mukaan oppilaat ovat erittäin kiinnostuneita tieteestä. Tiede on heistä jännittävää ja mielenkiintoista. Heidän kokemukset tieteen parissa ovat kuitenkin melko vähäisiä ja tutkimuskohteina korostuvat luontoon liittyvät asiat. Tiedekerho saa osallistujilta monenlaista positiivista palautetta. Erityisesti osallistujista on mielenkiintoista ratkoa tiedetehtäviä yhdessä toisten lasten kanssa. Yhteistyö ja kaverin kanssa toimiminen koetaan mukavaksi ja hauskaksi. Kerhojen juonellisuus vie oppilaat mukanaan ja kaikki toimivat kerhoissa innokkaina osallistujina. Juonellinen tiedekerho osoittautuu hyväksi välineeksi Perusopetuksen opetussuunnitelman 2014 tiedekasvatuksellisten tavoitteiden ja arvojen toteuttamisessa. Kerhot saavat monelta taholta paljon positiivista palautetta ja kaikki osallistujat toivovat, että tiedekerhotyyppinen toiminta jatkuu Kainuussa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34329]