Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä autismikirjosta ja opetuksen järjestämisestä
Auvinen, Nina-Emilia; Heikkinen, Elisa (2021-05-07)
Auvinen, Nina-Emilia
Heikkinen, Elisa
N.-E. Auvinen; E. Heikkinen
07.05.2021
© 2021 Nina-Emilia Auvinen, Elisa Heikkinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105117789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105117789
Tiivistelmä
Luokanopettajan työssä autismikirjolla olevan oppilaan kohtaaminen on todennäköistä, sillä eri tuen asteen piirissä olevien oppilaiden opetus pyritään mahdollisuuksien mukaan järjestämään yleisopetuksen ryhmissä. Tutkimusaiheen valintaan vaikutti huoli tulevien luokanopettajien taidoista järjestää autismikirjolla olevan oppilaan opetusta. Tämän tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä määritellään autismikirjo sen piirteiden ja ominaisuuksien kautta. Lisäksi esitellään tärkeimmät autismikirjoa selittävät teoriat. Autismikirjo on neurologisen kehityksen tila, jonka piirteet tulevat esiin käyttäytymisessä. Autismikirjoon kuuluu erilaisia piirteitä, jotka vaikuttavat myös henkilön koulunkäyntiin ja oppimiseen.
Käsitykset autismikirjosta vaikuttavat siihen, miten luokanopettajat suhtautuvat autismikirjon oppilaan oppimisen tukemiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on autismikirjosta ja autismikirjolla olevan oppilaan opetuksen järjestämisestä. Tutkielmassa tarkastellaan autismikirjolla olevan oppilaan opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen liittyviä tekijöitä, esimerkiksi oppimisen tukemista ja mahdollistamista kouluympäristössä. Autismikirjolla olevan oppilaan opetuksessa hyödynnetään erilaisia oppimisen ja koulunkäynnin tukikeinoja, kuten opetuksen strukturointia.
Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisin menetelmin, hyödyntäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä ja fenomenografista otetta. Tutkimuksen tulokset eivät täten ole yleistettävissä. Aineisto on kerätty kuudeltatoista luokanopettajaopiskelijalta ympäri Suomen kirjoitelmien muodossa. Mukana oli opiskelijoita eri vuosikursseilta, joten heillä oli kokemusta autismikirjosta vaihtelevasti.
Tutkimustulosten perusteella luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset vaihtelevat, mutta pohjautuvat pitkälti tutkittuun tietoon autismikirjosta. Opiskelijat määrittelivät autismikirjoa siinä esiintyvien, erityisesti käyttäytymisessä ilmenevien, piirteiden kautta. Käsityksissä oli eroteltavissa autismikirjon taustatekijöitä, vaikutuksia kognitiivisiin taitoihin, autismikirjon erityispiirteitä sekä tyypillisen vuorovaikutuksen piirteitä. Luokanopettajaopiskelijoiden omasta mielestä heillä ei ole riittävästi tietoa, kuinka tukea autismikirjon oppilasta, mutta tuloksista näkyy, että opiskelijoilla on pedagogista taitoa huomioida autismikirjon oppilas.
Käsitykset autismikirjosta vaikuttavat siihen, miten luokanopettajat suhtautuvat autismikirjon oppilaan oppimisen tukemiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on autismikirjosta ja autismikirjolla olevan oppilaan opetuksen järjestämisestä. Tutkielmassa tarkastellaan autismikirjolla olevan oppilaan opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen liittyviä tekijöitä, esimerkiksi oppimisen tukemista ja mahdollistamista kouluympäristössä. Autismikirjolla olevan oppilaan opetuksessa hyödynnetään erilaisia oppimisen ja koulunkäynnin tukikeinoja, kuten opetuksen strukturointia.
Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisin menetelmin, hyödyntäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä ja fenomenografista otetta. Tutkimuksen tulokset eivät täten ole yleistettävissä. Aineisto on kerätty kuudeltatoista luokanopettajaopiskelijalta ympäri Suomen kirjoitelmien muodossa. Mukana oli opiskelijoita eri vuosikursseilta, joten heillä oli kokemusta autismikirjosta vaihtelevasti.
Tutkimustulosten perusteella luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset vaihtelevat, mutta pohjautuvat pitkälti tutkittuun tietoon autismikirjosta. Opiskelijat määrittelivät autismikirjoa siinä esiintyvien, erityisesti käyttäytymisessä ilmenevien, piirteiden kautta. Käsityksissä oli eroteltavissa autismikirjon taustatekijöitä, vaikutuksia kognitiivisiin taitoihin, autismikirjon erityispiirteitä sekä tyypillisen vuorovaikutuksen piirteitä. Luokanopettajaopiskelijoiden omasta mielestä heillä ei ole riittävästi tietoa, kuinka tukea autismikirjon oppilasta, mutta tuloksista näkyy, että opiskelijoilla on pedagogista taitoa huomioida autismikirjon oppilas.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34516]