Opettajien käsityksiä musiikin integroinnin hyödyistä ja käyttömahdollisuuksista lukutaidon opetuksessa ja oppimisessa
Kröger, Anniina (2021-05-07)
Kröger, Anniina
A. Kröger
07.05.2021
© 2021 Anniina Kröger. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105117778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105117778
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia musiikin integroinnista lukemaan opettamisen ja oppimisen tukena. Lukemaan oppiminen on alkuopetuksen tärkeimpiä tavoitteita, jonka tukemiseksi opettajilla tulee olla erilaisia työkaluja. Musiikin arvokkuus ja hyödyllisyys on todettu useissa tutkimuksissa, minkä vuoksi on tärkeää tutkia, miten sitä voidaan käyttää lukutaidon kehittymistä tukevana.
Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjautuu aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin, kirjallisuuteen ja perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Viitekehys tarkastelee lukutaidon kehittymistä ja sitä tukevia opetustapoja ja -menetelmiä. Lisäksi esitellään musiikinopetusta ja musiikin integrointia alkuopetuksen näkökulmasta. Lopuksi paneudutaan musiikin ja lukemaan oppimisen väliseen yhteyteen ja käyttömahdollisuuksiin.
Tutkimus on toteutettu laadullisin ottein. Tutkimuskohteena ovat käsitykset ja kokemukset, minkä vuoksi käytetty lähestymistapa on fenomenografia. Aineisto on kerätty kyselylomakkeen avulla, joka sisälsi puolistrukturoituja, avoimia kysymyksiä, jotka pohjautuivat annettuihin teemoihin. Tutkimukseen osallistui yhteensä 17 opettajaa, joilla oli kokemusta ensimmäisen luokan opettamisesta sekä omaa musiikillista harrastuneisuutta. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.
Tutkimustulosten perusteella luokanopettajilla on erittäin positiivisia kokemuksia tutkittavasta ilmiöstä. Opettajat kokivat lukemaan opettamisen mielekkääksi, jota voi tehokkaasti tukea musiikin avulla. Opettajien musiikillinen kyvykkyys ja käytetty oppimateriaali vaikuttivat siihen, miten paljon musiikkia integroitiin osaksi lukemaan opettamista. Suurin osa opettajista kertoi käyttävänsä musiikkia lukemaan opettamisen tukena vähintään muutaman kerran viikossa. Eniten opettajat kuvasivat käyttävänsä laulamista, mutta myös kehorytmiikkaa, musiikin kuuntelua, musiikkiliikuntaa ja soittimien soittamista. Opettajien mukaan erityisesti laulamisella ja kehorytmiikalla oli yhteyksiä kirjain-äännevastaavuuden ja tavuttamisen hahmottamiseen. Opettajien mukaan musiikki motivoi, auttaa keskittymään ja kehittää oppilasryhmän yhteisöllisyyttä.
Tuloksien perusteella voidaan todeta, että musiikilla on opettajien käsityksien mukaan yleisiä hyötyjä, jotka tukevat kaikkea oppimista, koulunkäyntiä ja näin ollen lukemaan oppimista. Tuloksien perusteella musiikin eri käyttömahdollisuuksilla on myös suorempia yhteyksiä lukutaidon kehittymiseen. Opettajien käsityksien perusteella molemmat ovat yhtä tärkeitä lukemaan oppimiselle. Laadullisen tutkimuksen tarkoituksena ei ole antaa yleistettävää tietoa, vaan tarjota näkökulmia ilmiön ymmärtämiseen. Tämä tutkielma antaakin arvokasta tietoa musiikin hyödyistä ja käyttömahdollisuuksista lukemaan oppimisessa.
Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjautuu aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin, kirjallisuuteen ja perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Viitekehys tarkastelee lukutaidon kehittymistä ja sitä tukevia opetustapoja ja -menetelmiä. Lisäksi esitellään musiikinopetusta ja musiikin integrointia alkuopetuksen näkökulmasta. Lopuksi paneudutaan musiikin ja lukemaan oppimisen väliseen yhteyteen ja käyttömahdollisuuksiin.
Tutkimus on toteutettu laadullisin ottein. Tutkimuskohteena ovat käsitykset ja kokemukset, minkä vuoksi käytetty lähestymistapa on fenomenografia. Aineisto on kerätty kyselylomakkeen avulla, joka sisälsi puolistrukturoituja, avoimia kysymyksiä, jotka pohjautuivat annettuihin teemoihin. Tutkimukseen osallistui yhteensä 17 opettajaa, joilla oli kokemusta ensimmäisen luokan opettamisesta sekä omaa musiikillista harrastuneisuutta. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.
Tutkimustulosten perusteella luokanopettajilla on erittäin positiivisia kokemuksia tutkittavasta ilmiöstä. Opettajat kokivat lukemaan opettamisen mielekkääksi, jota voi tehokkaasti tukea musiikin avulla. Opettajien musiikillinen kyvykkyys ja käytetty oppimateriaali vaikuttivat siihen, miten paljon musiikkia integroitiin osaksi lukemaan opettamista. Suurin osa opettajista kertoi käyttävänsä musiikkia lukemaan opettamisen tukena vähintään muutaman kerran viikossa. Eniten opettajat kuvasivat käyttävänsä laulamista, mutta myös kehorytmiikkaa, musiikin kuuntelua, musiikkiliikuntaa ja soittimien soittamista. Opettajien mukaan erityisesti laulamisella ja kehorytmiikalla oli yhteyksiä kirjain-äännevastaavuuden ja tavuttamisen hahmottamiseen. Opettajien mukaan musiikki motivoi, auttaa keskittymään ja kehittää oppilasryhmän yhteisöllisyyttä.
Tuloksien perusteella voidaan todeta, että musiikilla on opettajien käsityksien mukaan yleisiä hyötyjä, jotka tukevat kaikkea oppimista, koulunkäyntiä ja näin ollen lukemaan oppimista. Tuloksien perusteella musiikin eri käyttömahdollisuuksilla on myös suorempia yhteyksiä lukutaidon kehittymiseen. Opettajien käsityksien perusteella molemmat ovat yhtä tärkeitä lukemaan oppimiselle. Laadullisen tutkimuksen tarkoituksena ei ole antaa yleistettävää tietoa, vaan tarjota näkökulmia ilmiön ymmärtämiseen. Tämä tutkielma antaakin arvokasta tietoa musiikin hyödyistä ja käyttömahdollisuuksista lukemaan oppimisessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37286]