Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajan mahdollisuudet syrjäytymisen ennaltaehkäisemisessä

Koberg, Juho (2021-05-06)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202105087763.pdf (495.1Kt)
nbnfioulu-202105087763_pdfa_report.xml (243.9Kt)
nbnfioulu-202105087763_mods.xml (11.34Kt)
nbnfioulu-202105087763_solr.xml (26.68Kt)
Lataukset: 


Koberg, Juho
J. Koberg
06.05.2021
© 2021 Juho Koberg. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105087763
Tiivistelmä
Nuorten syrjäytyminen herättää paljon keskustelua yhtenä yhteiskuntamme laajana ja ratkaisemattomana ongelmana. Syrjäytymisen prosessi muodostuu tutkielman näkökulmasta yksilön moniulotteisten ongelmien kasautumisesta, johon johtava kehityskulku voi käynnistyä jo varhaisessa vaiheessa. Syrjäytymiseltä suojaavien ominaisuuksien kehittämisen ja riskitekijöiden tunnistamisen tulisi myös alkaa mahdollisimman varhain. Tutkielman tavoitteena on narratiivisen kirjallisuuskatsauksen keinoin koostaa syrjäytymiselle altistavia riskitekijöitä alakoulun kontekstissa sekä selvittää luokanopettajan mahdollisuuksia niiden ennaltaehkäisemiseksi. Tarkoituksena on ajankohtaistaa tietoa, mutta kerättyjä tuloksia voidaan hyödyntää myös jatkotutkimuksissa.

Teoreettisen pohjan aluksi avataan syrjäytymisen käsitettä ja sen ongelmallisuutta sekä esitellään syrjäytymisen prosessimalli, joka on tutkielmassa keskeinen näkemys syrjäytymisen kehittymisen luonteesta. Sitten siirrytään syrjäytymisen alakoulussa ilmenevien riskitekijöiden tarkasteluun. Löydettyjä riskitekijöitä ovat muun muassa koulukiusaaminen, heikot vertaissuhteet, heikko sosiaalinen kompetenssi sekä heikko itsetunto ja negatiivinen käsitys itsestä oppijana. Tutkielman tavoitteen saavuttamiseksi syrjäytymisen ennaltaehkäisyä tarkastellaan lapsen sosiaalisen kompetenssin kehittämisen, lapsen vertaissuhteiden, myönteisen tunnistamisen ja opettaja-oppilassuhteen kautta.

Riskien ehkäisemiseksi opettajan tulisi pyrkiä edistämään oppilaan sosiaalista kompetenssia luomalla puitteet oppilaan terveelle sosiaaliselle kasvulle ja kehitykselle. On tärkeää kehittää oppilaan käsitystä itsestä oppijana myönteisten oppimiskokemusten kautta. Luokan vertaissuhteissa piilee myös mahdollisuuksia, sillä ne parhaimmillaan lisäävät oppilaan hyvinvointia ja motivaatiota sekä tarjoavat mahdollisuuden sosiaalisten taitojen harjoitteluun. Opettajan tulisi myös kohdata jokainen oppilas tasa-arvoisesti ja tiedostaa oppilaskäsityksensä taustalla vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman lopputulemana voidaan todeta, että luokanopettajalla on hyvät mahdollisuudet tunnistaa syrjäytymisen riskitekijöitä ja edesauttaa niiltä suojaavien ominaisuuksien kehittymistä.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38865]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen